پیرز سلرز، دانشمند اقلیم‌شناسی و فضانورد انگلیسی‌الاصل ناسا در سن 61 سالگی درگذشت.

به گزارش مرور نیوز، سلرز روز گذشته (جمعه) در اثر ابتلا به سرطان پانکراس در هوستون از دنیا رفت.

دیدگاه فضانوردی سلرز در مورد تغییرات آب‌وهوایی در مستندی به نام "قبل از سیل" به کارگردانی لئوناردو دیکاپریو در پائیز امسال منتشر شده است. وی اظهار کرده بود که مشاهده جو زمین از فضا به شکل پوست نازک یک پیاز به وی کمک کرده بود تا درک بهتری از آسیب‌پذیری زمین پیدا کند. سلرز همچنین در این باره مقاله‌ای را در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده بود.

این دانشمند ناسا در هر دو فیلم و مقاله، اظهار خوش‌بینی کرده بود که نبوغ بشری می‌تواند زمین را از آینده مبهمش در گرمایش افسارگیسخته جهانی نجات دهد.

سلرز متولد سال ۱۹۵۵ میلادی در کروبورو، در سال 1982 به عنوان دانشمند اقلیم‌شناسی به ناسا پیوست و در سال 1996 نیز به عنوان فضانورد انتخاب شد.

وی در سه پرواز شاتل‌های فضایی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2002 تا 2010 حضور داشت.

چالرز بولدن، رئیس ناسا در بیانیه‌ای با ادای احترام به پیرز سلرز که معاون رئیس بخش علوم و اکتشافات فضایی ناسا در گرین‌بلت مریلند نیز بود، اظهار کرد: پیرز خود را وقف همه وجوه اکتشاف کرده بود. کنجکاوی و اشتیاق وی برای کشف دانش جدید بطور سخاوتمندانه‌ای با شنودگان سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد و پیرز تجربیات خود مورد سفرهای فضایی را به همراه اطلاعاتی در مورد سیاره آسیب‌پذیر ما در اختیار بشریت قرار داد.

این دانشمند ناسا در رشته بوم شناسی در دانشگاه ادینبورو تحصیل کرده و دکترای هواشناسی زیستی خود را از دانشگاه لیدز دریافت کرد. وی در سال 2002 به سومین فضانورد انگلیسی تبدیل شد که به فضا سفر کرده و 11 روز در ایستگاه فضایی باقی ماند.

سلرز در جریان سفر خود با شاتل آتلانتیس، سه ماموریت پیاده‌روی فضایی را برای تکمیل سازه ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد. وی سپس توسط شاتل دیسکاوری در سال 2006 مجددا به ایستگاه سفر کرد.

وی اوایل امسال در زمان دریافت مدال خدمات برجسته ناسا که بالاترین مدال افتخار این سازمان است، اظهار کرد: وقتی کودک بودم، پرتاب‌های آپولو را تماشا می‌کردم و ناسا را مانند کوه مقدس می‌دیدم. به محض اینکه توانستم، به اینجا آمدم تا ببینم می‌توانم از این کوه بالا بروم یا نه.