نخستین باغ ترویجی و مقایسه‌ای ارقام تجاری و پایه‌های رویشی حاصل از کشت بافت توسط یک مجموعه کشاورزی دانش بنیان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، نخستین باغ ترویجی و مقایسه‌ای ارقام تجاری و پایه‌های رویشی حاصل از کشت بافت توسط یک مجموعه کشاورزی دانش بنیان و با مشارکت ستاد توسعه زیست فناوری به بهره‌برداری رسید.

مجتبی حسینی ، مدیرعامل شرکت دانش بنیان که با همکاری یک نهالستان بخش خصوصی این باغ را در شهرستان نظرآباد استان البرز احداث کرده است در این باره گفت: در این باغ که در زمینی به مساحت یک هکتار ایجاد شده، حدود ۶۰ رقم جدید درختان باغی بر چند پایه رویشی متفاوت سازگار شده اند و به این ترتیب این امکان برای باغداران کشور فراهم شده که تأثیر پایه‌های مختلف رویشی بر رقم مورد نظر را با یکدیگر و همچنین پایه بذری مقایسه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که استفاده از پایه‌های رویشی در باغبانی کشور مقوله‌ای نسبتاً جدید است، تأثیر این پایه‌ها بر میوه برای اکثر باغداران محل سوال است که با ایجاد این باغ مقایسه‌ای می‌توانند تأثیرات هر پایه بر ارقام باغی مورد نظر را مقایسه و نهال‌هایی که بازده بهتری داشته اند را انتخاب کنند. علاوه بر این ارقام و پایه‌های سالم جدیدی از مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی و کشورهای دیگر در این مجموعه گردآوری شده که امکان بررسی و مقایسه آنها هم وجود دارد.

حسینی با بیان این که بیش از ۵۰ رقم و پایه جدید عاری از ویروس توسط این مجموعه از ایتالیا خریداری شده که طی دو، سه ماه آینده وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: برنامه ما این است که با سازگار کردن ارقام وارداتی در سنوات آینده ارقام باغی جدیدی را به باغداران کشور عرضه کنیم. تولید محصولات مقاوم به کم آبی و آفت ها با استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید از دیگر اهداف این مجموعه دانش بنیان است که امیدواریم با بالا بردن توجیه اقتصادی تولید محصولات باغی به امنیت غذایی کشور کمک کند.

وی گفت: این شرکت با بهره مندی از آزمایشگاه کشت بافت، گلخانه سازگاری، گلخانه رشد و تنها اسکرین هاوس کاملاً خصوصی در استان البرز و استان‌های همجوار با کمک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه‌هایی را در زمینه احداث و احیای هزار هکتار باغ دارای نهال‌های سالم عاری از ویروس در دست اجرا دارد. این مجموعه دانش بنیان همچنین علاوه بر ارائه نهال سالم در تمام مراحل احداث باغ تا برداشت محصول در کنار باغداران است و با ایجاد یک شبکه مشاوره باغبانی در زمینه معرفی مراکز عرضه نهال سالم، دفع آفات و بیماری‌ها و کلینیک‌های تغذیه آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به باغداران است.