محققان چینی برای اولین بار از یک روش سنتز مصنوعی برای تبدیل دی اکسید کربن به نشاسته استفاده کرده‌اند که کارایی آن در مقایسه با استفاده از ذرت ۸.۵ برابر بیشتر است.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از نیواطلس، نشاسته ماده‌ای ضروری برای انجام بسیاری از امور مانند پخت نان، تولید کاغذ و غیره است. این ماده در صنایع غذایی، داروسازی، نساجی و غیره کاربرد دارد و لذا تولید کم هزینه این ماده ضرورت زیادی دارد.

پژوهشگران چینی برای اولین بار از دی اکسید کربن برای تولید نشاسته استفاده کرده‌اند که موجب صرفه‌جویی بی سابقه در مصرف آب و استفاده از زمین‌های زراعی بدین منظور می‌شود. در حال حاضر تولید این ماده مستلزم انجام ۶۰ واکنش بیوشیمیایی است و برای انجام آن نیاز به مقدار زیادی زمین زیر کشت و آب شیرین است.

روش مورد استفاده بدین منظور آنابولیک نشاسته مصنوعی نام دارد و در قالب آن دی اکسید کربن ابتدا با کمک یک کاتالیزور آلی به متانول تبدیل می‌شود. سپس متانول در معرض آنزیم‌های مهندسی شده قرار می‌گیرد که آن را به قند تبدیل می‌کند و سپس این ترکیب به نشاسته پلیمری تبدیل می‌شود.

کل این فرایند به ۱۱ واکنش نیاز دارد و نشاسته مصنوعی به دست آمده ساختاری مانند نشاسته طبیعی داشته و به راحتی قابل استفاده است. کاهش تخریب محیط زیست با استفاده از انواع آفت کش و کود برای تولید نشاسته مزیت دیگر ابداع این روش است که به حفظ امنیت غذایی هم کمک می‌کند.