ناداک ریلز محقق شیلیایی ادعا می‌کند روشی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست کشف کرده است. این روش در حقیقت یک باکتری فلز خوار است.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از اسپوتنیک، ریلز تاکنون آزمایش‌هایی روی باکتری های اکسترموفیل انجام داده است. این ارگانیسم‌ها می‌توانند در شرایط سخت زنده بمانند. او طی آزمایش‌ها متوجه شد هنگامیکه این باکتری‌ها گرسنه می‌شوند برای تغذیه خود اقدامات عجیبی انجام می‌دهند. نخستین تست نشان داد ۲ ماه طول می‌کشد تا یک اکسترموفیل گرسنه میخی را بخورد.

اما پس از آنکه باکتری برای مدت طولانی‌تری در معرض گرسنگی قرار گرفت، میخ را در ۳ روز بلعید. می‌توان از این باکتری در صنعت استخراج معدن استفاده کرد که قابلیت بازیافت ندارد.

تست‌های شیمیایی و میکروبی نیز نشان داده‌اند این باکتری برای انسان و محیط زیست خطرناک نیست. علاوه بر آن تجزیه میخ نیز واسطه تجزیه گر مایع را تولید کرد که در هیدرومتالورژی به کار می‌رود. می‌توان از آن برای استخراج مس به شیوه‌ حافظ محیط زیست استفاده کرد. به این ترتیب معدن کاوی سبز کاملاً قابل اجرا خواهد بود.

اکنون محققان مشغول تأمین سرمایه از شرکت‌های استخراج هستند تا تست‌هایی در مقیاس وسیع‌تر انجام دهند. آنها سعی دارند خوردن یک تیرک در اندازه متوسط توسط باکتری را رصد کنند.

شیلی بزرگترین معادن مس جهان را دارد و استخراج این فلز به شدت روی محیط زیست کشور تأثیر گذاشته است. این روند علاوه بر آلوده کردن زمین و هوا روی آب نیز تأثیر گذاشته است.