فشرده‌ساز گریز از مرکز به عنوان یک محصول کاربردی در صنعت نفت و گاز توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسید.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از معاونت علمی و فناوری، مجتبی خطیبی عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان گفت: کمپرسور گریز از مرکز که در این شرکت تولید شده، در گذشته فناوری تولید آن در داخل کشور وجود نداشته است.

وی افزود: فشرده‌ساز گریز از مرکز با استفاده از افزایش انرژی جنبشی گاز خنک‌کننده و به کمک پره‌های دوار، فشار و دمای گاز را بالا می‌برد. گاز به داخل محفظه مکیده شده و پره، گاز را مجبور به چرخش با سرعت بالا می‌کند. در نهایت گازی که بیش‌ترین سرعت را دارد از یک دیفیوزر عبور کرده و در آن حجم گاز افزایش و سرعتش کاسته می‌شود.

خطیبی خاطر نشان کرد: در این فرآیند، انرژی جنبشی گاز در فشار پایین و سرعت بالا، به سرعت پایین و فشار بالا مبدل می‌شود. با افزایش سرعت دورانی پره، فشار نهایی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: بر خلاف کمپرسور پیستونی، که در هر سیکل سه حالت مکش و تراکم و تخلیه یکی پس از دیگری رخ می‌دهد، در کمپرسور گریز از مرکز، تمام این فرآیندها به طور همزمان و مداوم رخ می‌دهد. در این نوع کمپرسور، ظرفیت می‌تواند با دور موتور و تنظیم دریچه گاز ورودی کنترل شود.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، از کمپرسور گریز از مرکز در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز استفاده می شود و می توان گفت که در هر محلی که هوای فشرده پرحجم نیاز باشد، از کمپرسور گریز از مرکز استفاده می شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله مزایای کمپرسور گریز ار مرکز، این است که می تواند فشار را به ۱۲۰۰ پاسکال برساند، فونداسیون‌های ویژه ای نیاز ندارند، هزینه نسبی اولیه افزایش اندازه را بهبود داده و هوا را بدون روغن و چربی منتقل می کند.

خطیبی افزود: این شرکت، فعالیت خود را برای صادرات به هندوستان، چین و آلمان آغاز کرده است و علاوه بر تلاش در راستای ارزآوری، مانع خروج ۴ میلیون دلار ارز از کشور در سال گذشته شده، که این رقم می تواند به زودی تا ۱۰ میلیون دلار نیز ارتقا یابد.