محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت و تولید تابلوهای برق عایق شده با گاز شدند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از معاونت علمی و فناوری، جواد قربانی مدیرعامل یک شرکت دانش بیان تولیدکننده تابلوهای برق عایق شده با گاز گفت: این تابلوها در شبکه توزیع برق به کار گرفته می شود. عبارت GIS به معنای عایق بندی شده به وسیله گاز است.

وی افزود: تابلو برق GIS به دلیل یکپارچگی و عایق بندی مناسب، در زمان اتصال و قطع جریان دچار آرک ARC نمی ‌شود.

قربانی خاطر نشان کرد: آرک یا قوس الکتریکی، ناشی از وقوع اتصال کوتاه بین دو جسم یا الکترود با سطح پتانسیل مختلف است. آرک انرژی بسیار زیادی را در یک زمان کوتاه آزاد می ‌کند و به شدت خطرناک است. در اکثر مواقع از گاز هگزا فلوراید گوگرد به عنوان گاز عایق در تابلو برق استفاده می شود که این خطر را کاهش می دهد.

مدیر شرکت ادامه داد: محل استفاده از تابلو برق عایق شده با گاز در صنایع تولیدی، نیروگاه‌ها، میادین نفت و گاز و پتروشیمی‌ها است. تابلو GIS مناسب شرایط محیطی با رطوبت بالا و فضای فیزیکی محدود است.

وی گفت: تابلو برق عایق گاز در قیاس با تابلو برق عایق هوا، فشرده‌تر بوده و فضای کم تری به خود اختصاص می‌دهد. به علت قرارگیری گاز مورد استفاده در درون محفظه خلاء، امکان فشرده سازی ابعاد تابلو حتی تا ۵۰ درصد نیز وجود دارد. در نتیجه تجهیزات و قطعات داخلی می توانند نزدیک‌تر به هم جانمایی و نصب شوند.

به گفته مدیر شرکت، تابلو GIS از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌تر از مدل عایق هوا است. تابلو برق عایق گاز دارای مصارف عمده‌ای در کشور است. به علت فشرده بودن، قیمت مناسب و امکان نصب در شرایط آب و هوایی سخت، اقبال مصرف کنندگان به این تابلو برق در حال گسترش است.

قربانی اضافه کرد: از جمله مزیت های تابلو عایق‌شده با گاز، ایمنی بیشتر نسبت به آن دسته از محصولاتی است که به‌واسطه هوا عایق بندی شده‌اند و طبق آزمایشات نیز دوام بیشتری دارند.

صادرات تابلوهای ایران‌ساخت به کشورهای همسایه

وی ادامه داد: تابلو برق عایق‌شده با گاز که در ایران تولید شده، حدود ۵ هزار دلار قیمت دارد در حالی که قیمت نمونه خارجی در حدود ۶۵۰۰ دلار است. قیمت مناسب و کیفیت خوب این دستگاه سبب شد تا کشور سوریه ۴۰۰ دستگاه تابلو ایران‌ساخت سفارش داده و پس از آن نیز کشور عراق با ۳۰۰ نمونه در شمار کشورهای وادکننده این محصول ایران‌ساخت قرار بگیرد.

قربانی با اشاره به این که تولید تابلوهای برق توانسته ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند و علاوه بر این مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور شود. تا پیش از این تابلوهای GIS از خارج از کشور وارد می شد اما خوشبختانه با تلاش نیروی انسانی داخلی موفق به تولید این محصول شدیم.