محققان از تولید نیمه هادی‌های جدیدی از جنس پروسکایت آهن و هالید خبر داده‌اند که می‌توانند جایگزین نیمه هادی‌های سیلیکونی مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی و نمایشگرهای ال ای دی شوند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از تک اکسپلور، گرمایش زمین و پیامدهای آن نیاز به صفحات خورشیدی برای تولید برق را افزایش داده و بدین منظور از نیمه هادی‌های سیلیکونی استفاده می‌شود. اما روند تولید آنها پرهزینه بوده و شکنندگی این نیمه هادی‌ها نیز بالاست.

نیمه هادی های جدید از جنس پروسکایت آهن و هالید با هزینه کمتری قابل تولید بوده و همین طور مستحکم‌تر و دارای بهره‌وری بیشتر هستند. این نیمه هادی‌ها را هم می‌توان در قالب جوهرهایی برای پوشاندن سطوح مختلف مورد استفاده قرار داد و هم می‌توان آنها را در قالب لایه‌هایی منعطف تولید کرد.

استفاده پژوهشگران آلمانی از این نیمه هادی‌ها برای تولید سلول‌های خورشیدی یا نمایشگرهای ال ای دی هزینه ساخت و بهره‌وری این محصولات را نیز افزایش می‌دهد.

البته برای تولید انبوه این نیمه هادی نیز چالش‌هایی وجود دارد. نکته اول اینکه ترکیبات یادشده حاوی سرب سمی هستند و تلاش‌ها برای جایگزینی آن با عناصر کمتر سمی تاکنون تنها تا حدی موفقیت‌آمیز بوده است. نکته دوم اینکه دستگاه‌های پروسکایت نسبت به دستگاه‌های سیلیکونی طول عمر کمتری دارند.

از همین رو تجاری سازی این محصول تازه به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد.