رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری گفت: بیش از ۲۰۰۰ عنوان نشریه علمی کشور اعتبار گذاری شده که تعداد ۲۷۶ نشریه در ISI و اسکوپوس و کمتر از ۱۷۰۰ نشریه در ISC نمایه شده اند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ( ISCوبینار «ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی : رویکردها و برنامه ها» ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی با همکاری موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۵ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد.

این وبینار با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر محسن شریفی دبیر کمیسیون نشریات علمی، دکتر نرجس ورع مدیر گروه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی و مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی برگزار شد.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اشاره به محورهای موضوعی این وبینار گفت: سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و حمایت وزارت عتفبرای ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظام‌های ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقا، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، ضوابط قبل از ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹و نگاهی گذرا به تغییرات شاخص‌ها و نحوه ارزیابی و رتبه بندی ۱۴۰۰ بود.

دهقانی افزود: هدف از برگزاری چنین وبینارهایی کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات علمی است. در نظام جدید نشریات تاکید بر ارزیابی و رتبه بندی سالیانه است و هر سال نشریات یک بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این جلسهضمن ارائه گزارش وضعیت رتبه‌بندی نشریات در سال ۱۳۹۹، زمان‌بندی حدودی رتبه‌بندی نشریات علمی در سال ۱۴۰۰ و همچنین شاخص‌های جدید و تغییرات اعمال شده در ارزیابی نشریات علمی نیز اعلام شد.

وی گفت: نشر و ترویج یافته‌های علمی پژوهشگران و محققان رسالت وجودی نشریات علمی است و به افزایش رؤیت پذیری و درنتیجه افزایش اثربخشی و نیز اشتهار مجله ازطریق نمایه سازی نشریات در پایگاه‌های استنادی تاکید کرد.

رئیس ISC گفت: در سال ۱۳۸۰ تعداد نشریات علمی اعتبار گذاری شده کشور کمتر از ۳۰۰ عنوان بود، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ عنوان است. همچنین، تعداد ۲۷۶ نشریه در آی. اس.آی و اسکوپوس نمایه و نیز کمتر از ۱۷۰۰ نشریه در ISC نمایه شده است.

وی به ارائه گزارش مختصر ارزیابی نشریات در سال ۹۹ پرداخت و گفت: ارزیابی مطابق با شاخص‌های آیین نامه کمیسیون نشریات در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است که بخش کمی بر اساس ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامه‌ای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و بخش کیفی شامل حضور نشریه در نمایه‌های معتبر علمی و استنادی، داوری تخصصی محتوای علمی بوده است.

وی سپس سهم نشریات مورد ارزیابی در حوزه‌های موضوعی مختلف را بر اساس نمودار زیر بیان کرد.

بیش از ۲ هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

در ادامه، دکتر ورع به معرفی شاخص‌های ارزیابی و شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی پرداخت. وی درباره موضوعاتی همچون فرآیند اجرایی ارزیابی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی، شیوه نامه اجرایی رتبه بندی نشریات علمی و مراحل دریافت کد شناسه گر دیجیتال DOR سخنرانی کرد.

بیش از ۲ هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند

در ادامه این جلسه، ایل بیگی مدیر گروه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به معرفی ضوابط ورود به ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۴۰۰ نشریات پرداخت.

در پایان این وبینار نیز به سوالات حاضرین در این وبینار پاسخ داده شد.