رویدادهایی مانند موشک‌های قابل استفاده مجدد شرکت اسپیس‌ایکس، کشف آب در مریخ، تغییرات آب‌وهوایی و تهدید جدی ویروس زیکا باعث شدند تا سال 2016 سالی پرکار برای جامعه علمی باشد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از سایتک، اگرچه هنوز کار زیادی برای انجام در این حوزه‌ها باقی مانده اما به نظر می‌رسد که سال 2017 شاهد دستاوردها، تحولات و اکتشافات بیشتری خواهیم بود.

اکتشافات فضایی

تلاش‌ها برای یافتن سیارات یا قمرهای دارای حیات ممکن است در سال 2017 به ثمر بنشیند زیرا ماموریت 12 ساله فضاپیمای کاسینی در سیاره زحل به پایان خود نزدیک خواهد شد. این فضاپیما با پایان یافت سوخت آن قرار است در روز 15 سپتامبر با شیرجه‌ای کشنده در سطح زحل به سفر خود پایان دهد.

علاوه بر آن، فضاپیمای جونو ناسا قرار است روی مشتری فرود آمده و به آزمایش سطح و ترکیبات سیاره بپردازد. روی هم رفته، 2017 قرار است سالی کاملا به یادماندنی برای اکتشافات فضایی باشد.

تغییرات آب‌وهوایی و محیط زیست

سال 2016 برای طرفداران محیط زیست و فعالان تغییرات آب‌وهوایی بسیار با اهمیت بود، زیرا توافق پاریس در این سال تصویب و اجرایی شد. با همگانی شدن گفتگوها و جلب شدن توجه همه و حتی هنرمندان به این پدیده، آگاهی میان توده‌های مردم گسترش یافته است.

اگرچه علی‌رغم این رویداد امیدبخش، انتخاب هیات دولتی از انکارکنندگان گرم‌شدن جهانی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باعث نگرانی میان طرفداران محیط زیست شده است. از آنجایی که آمریکا یکی از کشورهای تاثیرگذار به شمار می رود، این تصمیم می‌تواند بطور چشمگیری بر نقش آمریکا در اجرا و پشتیبانی توافقنامه جهانی اثر بگذارد.

با تصویب توافقنامه پاریس و کنار گذاشته شدن سوخت‌های فسیلی در بسیاری از کشورها، سال 2017 می‌تواند به عنوان یک دوران گذار محسوب شود.

نجوم

یک خورشیدگرفتگی کلی در سال 2017 رخ خواهد داد. در روز 21 اوت یک خورشیدگرفتگی بسیار نادر در سراسر آمریکا قابل مشاهده خواهد شد که اوج آن حدود دو دقیقه به طل خواهد انجامید.

یکی دیگر از رویدادهای لذت‌بخش برای مشتاقان علوم فضایی، احتمال مشاهده نخستین تصاویر از ابرسیاهچاله غول‌پیکر "کمان A" در مرکز کهکشان راه شیری است. با آماده شدن تلسکوپ بزرگ و جدید چین برای اکتشاف، جامعه علمی حقیقتا می‌تواند مشاهدات خود از وقایع آسمانی و شکار حیات فرازمینی ارتقا دهد.

زیست‌شناسی، بهداشت و پزشکی

آخرین تهدید بهداشتی سال 2016، ویروس زیکا و تاثیر آن بر نوزادان متولد نشده بود. متاسفانه دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند درمانی برای این ویروس پیدا کنند اما هر روز اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آمده و احتمالا کارآزمایی‌های واکسن‌ها بزودی آغاز خواهند شد. البته آزمایشات مداوم بر روی آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است منجر به باکتری‌های مقاوم به دارویی شود که از بین بردن آنها سخت تر خواهد بود.

اصلاح ژنتیکی نیز ممکن است یکی دیگر از حوزه‌های قابل توجه در میان جامعه پزشکی برای تولید درمان، واکسن و راه‌حل‌هایی برای مشکلات پزشکی مختلف از جمله سرطان‌های مخوف و اچ‌آی‌وی باشد. برای مثل در رابطه با مشکل کنونی در مورد ویروس زیکا، دانشمندان احتمالا پشه‌های مهندسی ژنتیکی شده را برای مقابله با ویروس زیکا و تب دانگ در مجمع‌الجزایر مرجانی فلوریدا کیز آزاد خواهند کرد.