مدیر گروه انسانی آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری معاوت علمی و فناوری گفت: بایستی دانش‌زیست فناوری با تدوین برنامه‌های اصولی و ترویج آن در بین دانش‌آموزان و معلمان نهادینه شود.

به گزارش مرورنیوز،سیدمهدی سیدی گفت: گفتمان علم و فناوری سالهاست که توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار می گیرد؛ از این رو دستگاههای اجرایی مسئول ایجاد زمینه‌های ترویجی در این زمینه هستند تا به یک گفتمان درست دست پیدا کنند.

سیدی با بیان اینکه ما باید بتوانیم گفتمان را در علم و فناوری ایجاد کنیم، تاکید کرد: به دلیل اینکه زیست فناوری می تواند بسیاری از مشکلات جوامع بشری را حل کند می بایست این بحث در کشور به صورت یک فرایند نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است تفکر علمی را در بین دانش آموزان ترویج دهیم، افزود: باید در بحث آموزش به فکر توسعه فعالیت‌های پژوهشی باشیم تا بتوانیم با بکارگیری تفکر علمی درست از زیست فناوری علمی استفاده کنیم. اگر بتوانیم تفکر و نگاه مثبت را در فرایند زیستی بوجود بیاوریم، این بخش تبدیل به یکی از حوزه‌های اقتدار آفرین در جامعه خواهد شد.

سیدی تاکید کرد: تکنولوژی همیشه دارای وجوه مثبت و منفی است؛ بنابراین باید در ترویج جنبه های مثبت و منفی دقت کرد تا به درستی آموزشها  انجام گیرد. همچنین هدف ما بعد از دانش‌آموزان، عامه مردم است که باید با این فناوری آشنا شوند تا بتوانیم استعدادها را در جامعه شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی محتوای تهیه شده در داخل کشور را با خارج از کشور مقایسه می‌کنیم کمبودهایی احساس می‌شود چرا که در تولید محتوا ضعیف هستیم؛  بایستی تولید محتوا در سطح معلمان، دانش‌آموزان و دبیران زیست شناسی ارتقاء یابد.

سیدی افزود: ستاد توسعه زیست فناوری طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان راه‎اندازی شده است تا با استفاده از نیروهای با تجربه آموزشهای ترویجی را رواج دهد. در همه جای دنیا اولویت ترویج در سنین پایین است در همین راستا کارهای زیادی را با برنامه ریزی اصولی و با پرکردن محتوای صحیح انجام می‌دهند. ما هم‌اکنون تهیه محتوا را براساس توانمندسازی معلمان، تقویت پژوهش‌سرا از نظر زیرساختی انجام می‌دهیم.

عضو فرهنگستان علوم ادامه کرد: باید این را نیز متذکر شد که از نظر زیرساخت مشکل داریم بنابراین با حمایتهایی که از سوی ستاد صورت می‌گیرد سعی در برطرف کردن مشکلات هستیم. در بحث ترویج زیست‌فناوری صداوسیما نقش کلیدی دارد، می‌تواند با ارائه برنامه درست فرهنگ ترویج را در کشور نهادینه کند.

مدیر گروه انسانی آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناروی از سوم تا پنجم آذرماه برگزار می شود، گفت: جشنواره زیست فناوری با هدف ایجاد انگیزه بین دانش آموزان و معلمان برای شناخت زیست فناوری و ایجاد ارتباط بین نهادهای دانش‌آموزی و نهادهای پژوهشی و صنعتی در حوزه زیست فناوری برگزار خواهد شد.