دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:با دستور معاون اول رئیس جمهوری برنامه ای برای کشش بازار محصولات نانو در کمیسیون دولت در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مرورنیوز، سعید سرکار شب گذشته در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو با بیان اینکه توسعه علم نانو نتیجه همگرایی و همسویی همه نهادها و وزارتخانه های کشور است، گفت: وزارت علوم، وزارت بهداشت،  وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امورخارجه و ...همگی در توسعه علم نانو نقش داشته اند.

وی با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله دوم حوزه نانو افزود:  از ابتدای سال جاری تدوین سند ۱۰ ساله دوم حوزه فناوری نانو را آغاز کرده ایم که در تحقق این امر، شورایعالی انقلاب فرهنگی حامی ما بوده است.

سرکار اظهار داشت: سند ۱۰ ساله اول بر تولید، ترویج و توسعه فناوری نانو تمرکز داشته ولی در سند دوم بنا داریم به توسعه محصولات نانو، صنعتی سازی و تجاری سازی تمرکز داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ما توانستیم با پشت سرگذاشتن کشور ژاپن، رتبه ششم را در تولید علم نانو کسب کنیم، گفت: پیش بینی می کنیم که در سال آینده کشور آلمان را پشت سر بگذاریم و به رتبه پنجم نائل شویم.

سرکار با تاکید بر اینکه اگر صنایع ما به فناوری نانو توجه نکنند، بازار خود را از دست داده اند، گفت: اکنون در صدد هستیم که فناوری را در صنایع موجود رسوخ دهیم.

وی با  بیان اینکه ما تنها بر بازار داخل توجه نمی کنیم، بیان کرد: برای این محصولات نانویی، بازار داخل بازار کوچکی است به همین دلیل به صادرات محصولات نانویی به صورت تهاجمی تمرکز داریم.

دبیر ستاد نانو با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۰ قلم محصول در کشور در این حوزه تولید شده که ۹ محصول آن به ۱۵ کشور دنیا صادر می‌شود، اظهار داشت: کشور ما در زمینه تجاری‌سازی محصولات های‌تک و ورود به بازارهای بین‌المللی نیاز به تربیت متخصصانی دارد تا بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان را در این مسیر یاری کنند.

سرکار با بیان اینکه ما در حال حاضر وارد کلوپ جهانی فناوری نانو شدیم، گفت:با دستور معاون اول رئیس‌جمهور برنامه کشش بازار نانو در دستور کار کمیسیون دولت قرار گرفته است که در این برنامه وظایف دستگاه‌ها تعیین شده است؛ در این برنامه استانداردهای تشویقی برای اجرای برنامه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا توسط صنایع جذب شود، در نظر گرفته شده است.

سرکار با اشاره به یکی از برنامه‌های این جشنواره خاطرنشان کرد:  امروز با حضور سفرای ۵۰ کشور نشستی برگزار می‌شود تا از آخرین پیشرفت‌های فناوری‌های نانو در ایران آگاه شوند.