مدیر مرکز دانش بنیان کشاورزی، از ‏‎دستیابی به دانش فنی تولید تجاری بچه ماهی گونه های بومی خلیج فارس توسط این شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

‎به گزارش مرورنیوز، محسن مردی گفت: اجرا و توسعه این پروژه نیاز به واردات بچه ماهی گونه های غیر بومی را از بین خواهد برد و با توسعه و بومی سازی این دانش فنی ضمن خودکفایی در تولید بچه ماهی های بومی، امکان حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه های ارزشمند خلیج فارس میسر می شود.

به گفته وی، 350 هزار بچه ماهی شانک باله زرد با متوسط وزن 15 گرم و 50 هزار بچه ماهی هامور با متوسط وزن 25 گرم در مرحله نخست توسط این شرکت دانش بنیان تولید شده است.
مردی خاطرنشان ساخت: بچه ماهی شانک و هامور از جمله ماهیان بومی مهمی هستند که در این مرکز برای نخستین بار در کشور به روش تجاری به تولید انبوه رسیده اند.
مدیر این شرکت دانش بنیان اشتغالزایی مستقیم برای 30 نفر را از نکات مثبت این شرکت برشمرد و افزود: نیروهای لازم برای اشتغال در این شرکت از افراد بومی تامین شده است.
مردی ادامه داد: احداث این مجتمع پیشرفته آبزی پروری با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برای خودکفایی کشور در تامین بچه ماهی، ساخت و نصب قفس در دریا، بسته بندی، تولید غذای ماهی و برندینگ در دستور کار قرار دارد و مرحله نخست این مجتمع با اعتباری بالغ بر 110 میلیاردریال به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: شرکت مذکور با استفاده از ادوات و تجهیزات کامل داخلی و هزینه ای بالغ بر 110 میلیارد ریال زیرساخت های لازم برای تولید تجاری سالانه بیش از دو میلیون بچه ماهی گونه های بومی خلیج فارس را فراهم کرده است.
مردی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی در قفس هدفگذاری شده است، تصریح کرد: با توجه به وجود بحران آب در کشور و هشدارهایی که به واسطه خشکسالی از گوشه و کنار به گوش می رسد و همچنین نیاز به امنیت غذایی در کشور، استفاده بهینه از آب های شور دریاها برای پرورش ماهی و بچه ماهی، راهکاری بهینه در افزایش بهره وری و رسیدن به تولید مطلوب است.
‏‎وی به مصرف سرانه 10 کیلوگرمی ماهی در ایران اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد:که با فرهنگسازی درست و آگاهی بخشی صحیح در اصول تغذیه، بتوان این عدد را به میانگین جهانی یعنی 20 کیلوگرم رساند.
پیشتر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفته بود اکنون سرانه مصرف محصولات شیلاتی ایران نصف مصرف جهانی است و تلاش داریم با افزایش تولید و فرهنگ سازی سرانه مصرف آبزیان در ایران را به 20 کیلوگرم در سال برسانیم.
حجتی یادآور شده بود: سرانه مصرف آبزیان در جهان به ازای هر نفر 20 کیلوگرم است در حالی که این شاخص در ایران نزدیک به 10 کیلوگرم در سال برآورد می شود.
به گفته وی، علاوه بر پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهی های خاویاری نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تلاش داریم با هدف توسعه صادرات، در این بخش تولید داشته باشیم.