قرارداد واگذاری پروژه ماهواره 2 از سوی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران طی مراسمی به امضا رسید.

به گزارش مرور نیوز، با برگزاری مراسمی با حضور واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران و دکتر حدادی‌پور رییس پژوهشگاه فضایی اجرای پروژه ماهواره ناهید 2 از سوی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران واگذار شد. این واگذاری در قالب امضای قراردادی صورت گرفت.

ماهواره ناهید 2 از برنامه‌های راهبردی دستیابی ماهواره‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است که ماموریت آن در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است.

در ماموریت اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی خواهد بود. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیش‌رانش تک‌مؤلفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی دو سال است.

با توجه به ماهیت ماموریت پروژه ناهید 2، یکی از مهمترین زیرسیستم‌هایی که قرار است در این پروژه توسعه یابد، زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت با پایداری سه محوره و دقت نشانه‌روی سه درجه آرام‌اس در هر راستا شامل حسگرهای تعیین وضعیت و عملگرهای کنترل وضعیت است.

یکی از ماموریت‌های این ماهواره دستیابی به فناوری مانورهای مداری است. به منظور تحقق این ماموریت زیرسیستم پیش‌رانش ناهید 2 در نظر گرفته شده است که انتقال مداری از ارتفاع پنج کیلومتری به ارتفاع 550 کیلومتری را با پیشران شیمیایی و سطح رانش یک نیوتن اجرایی می‌کند.

ترکیب سلول خورشیدی و باتری لیتیوم یون در زیرسیستم توان و پاسخگویی توان مصرفی متوسط 35 وات از دیگر مشخصات این ماهواره است.

ماهواره ناهید 2 در ابعاد 64 در 64 سانتی‌متری و با وزن 100 کیلوگرم ساخته خواهد شد. این ماهواره قرار است در مدار دایروی 550 کیلومتر با زاویه میل 55 درجه انتقال قرار گیرد.

با اجرای ساخت این ماهواره، دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره را کسب خواهیم کرد.