شرایط بهره مندی دانشجویان جدید دانشگاه های کشور در سال تحصیلی 96-1395 از جایزه های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان اعلام شد.

به گزارش مرورنیوز، بنیاد ملی نخبگان از دانشجویان نو ورود دانشگاه های کشور که متقاضی استفاده از جایزه های تحصیلی این بنیاد هستند، درخواست کرد تا پنجم آبان ماه امسال با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی بنیاد اطلاعات خود را در سامانه http://soraya.bmn.ir بارگذاری و گزینه «درخواست استفاده از جایزه­ های تحصیلی» را فعال کنند.
طبق ضوابط بنیاد ملی نخبگان، متقاضیان برای بهره مندی از این جوایز باید دارای دستکم یکی از ویژگی های موردنظر بنیاد و حائز بیشترین امتیاز از فعالیت های نخبگانی باشند.
از جمله این شرایط و ویژگی ها می توان به کسب مدال طلا، نقره یا برنز در المپیادهای دانش آموزی ملی و جهانی، کسب رتبه برتر در آزمون های سراسری ورود به دانشگاه های کشور (رتبه های کشوری زیر 1000 ورود به دوره کارشناسی یا دکتری حرفه ای در گروه های ریاضی و فنی، تجربی، علوم انسانی، هنر یا زبان های خارجی، رتبه های زیر 50 در مجموعه امتحانی در دوره کارشناسی ارشد)، کسب رتبه اول تا سوم در المپیادهای ملی دانشجویی، کسب رتبه برتر در آزمون های سراسری علوم پزشکی کشور اعم از آزمون های جامع، پیش کارورزی، دستیاری در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و دستیاری فوق تخصصی پزشکی اشاره کرد.
متقاضیان در صورت داشتن یکی از این موفقیت ها شامل کسب عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه ها، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری، برگزیده شدن در جشنواره های علمی، پژوهشی، فناورانه مورد تأیید بنیاد، برگزیده شدن در مسابقات قرآنی مورد تأیید بنیاد، انجام فعالیت های هنری یا ادبی برجسته، برگزیده شدن در مسابقه های ملی و جهانی مهارت و یا ثبت اختراع برگزیده براساس آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراع های برگزیده، می توانند به عنوان داوطلب دریافت جایزه های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان ثبت نام کنند.
طبق شرایط تعیین شده از سوی بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان باید حدنصاب لازم را از فعالیت های نخبگانی (شامل فعالیت­های فناورانه، پژوهشی و آموزشی) به دست آورند و حائز بیشترین امتیاز در بین سایر متقاضیان باشند و محاسبه و بررسی این موضوع توسط سامانه اطلاعاتی بنیاد صورت می گیرد.
برخی دانشجویان در اولین سال ورود به دانشگاه، بدون محاسبه امتیاز، مشمول جایزه­های تحصیلی می­شوند اما لازم است در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد نام ­نویسی و اطلاعات خود را تکمیل کنند که از جمله آنها می توان از برگزیدگان حائز مدال طلا، نقره یا برنز کشوری در المپیادهای ملی دانش ­آموزی نام برد.
برگزیدگان حائز رتبه اول تا سوم در المپیادهای ملی دانشجویی (در سال برگزیده شدن)، برگزیدگان حائز رتبه یک تا 150 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه علوم ریاضی و فنی و رتبه یک تا 100 در گروه های علوم تجربی، علوم انسانی و هنر نیز مشمول این استثنا خواهند شد.
با توجه به اینکه امتیازهای دانشجویان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می شود، بنیاد ملی نخبگان به داوطلبان توصیه کرد اطلاعات درخواستی را حداکثر تا پنجم آبان ماه به طور کامل در سامانه بارگذاری کنند.
دانشجویان ورودی سال ­های گذشته که به هر دلیلی نتوانسته­ اند پیشتر درخواست بهره­ مندی از جایزه­ های تحصیلی را در سامانه اطلاعاتی بنیاد ثبت کنند نیز مجازند از این فرصت برای ثبت درخواست استفاده کنند و در صورت کسب امتیاز لازم و وجود ظرفیت، در فهرست برگزیدگان قرار می گیرند.
بنیاد ملی نخبگان هشدار داد چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را بارگذاری کرده است، نه فقط از این جایزه بلکه از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می شود و عدم صداقت وی به دستگاه های ذی ربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می شود.
انجام تمام مراحل از تحویل و بررسی اطلاعات تا اعلام نتایج صرفاً از طریق سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان و به شکل الکترونیکی صورت می پذیرد.
دانشجویان برای اطلاع از جزییات مقررات جایزه ­های تحصیلی می­توانند به وبگاه بنیاد ملی نخبگان به نشانی http://www.bmn.ir مراجعه کنند.