سازمان فضایی ناسا تصویر رنگین و زیبایی از یک ابر فضایی را منتشر کرده که به دلیل برخورداری از میزان زیادی عنصر سولفور، سحابی "تخم مرغ گندیده" لقب گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، این عنصر در زمین اگر با عناصر دیگر ترکیب شود، بویی مانند تخم مرغ گندیده می دهد اما خوشبختانه نمونه فضایی آن در فاصله بیش از پنج هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی کشتی دم قرار گرفته است.

این سحابی که "کالاباش"(Calabash) نام داشته و نام فنی آن OH231.84+4.22 است، نمونه چشمگیری از مرگ ستاره کم جرمی شبیه خورشید محسوب می‌شود. تصویر این جسم سماوی که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده به نمایش تبدیل سریع ستاره از یک غول قرمز به یک سحابی سیاره ای پرداخته که طی آن لایه‌های بیرونی گاز و غبار ستاره به سمت فضای اطراف منفجر شد.

این ماده اخیرا با سرعت بسیار زیادی در جهت های مخالف در فضا پخش شده و در تصویر می توان گازی که به رنگ زرد نمایش داده شده، مشاهده کرد که نزدیک به یک میلیون کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

ستاره شناسان به ندرت ستاره ای را در این مرحله از تکاملش ثبت می کنند زیرا این رویداد در یک چشم به هم زدن -از لحاظ زمان ستاره شناسی- رخ می دهد.

انتظار می رود که این سحابی با طول 1.4 سال نوری، طی هزار سال آینده به یک سحابی کامل سیاره ای تبدیل شود.