وزیر منابع طبیعی روآندا امروز (شنبه) از توافق بیش از 150 کشور شرکت کننده در نشست آب و هوایی در کیگالی پایتخت این کشور در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای هیدروفلوروکربن خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، به نقل از وینسنت بروتا وزیر منابع طبیعی روآندا، این توافق که در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای مورد استفاده در یخچال ها و دستگاه های تهویه مطبوع صورت گرفت و گامی مهم در زمینه مقابله با تغییر آب و هوایی قلمداد می شود، کشورها را به سه گروه و سه ضرب الاجل برای کاهش هیدروفلوروکربن ها (HFC) تقسیم می کند. گازهای مذکور می توانند 10 هزار بار قدرتمندتر از دی اکسید کربن در گرم شدن کره زمین عمل کنند.
بروتا گفت: اصلاحیه و تصمیم ها در این زمینه اتخاذ شده است. به موجب این توافق، کشورهای توسعه یافته شامل بخش اعظمی از اروپا و آمریکا، متعهد می شوند که مصرف این گازها را به میزان چشمگیری کاهش دهند؛ این رقم تا سال 2019، 10 درصد و تا سال 2036، 85 درصد خواهد بود.
بسیاری کشورهای ثروتمند از چندی قبل کاهش استفاده از هیدروفلوروکربن ها را آغاز کرده اند.
دو گروه از کشورهای در حال توسعه تا سال 2024 یا 2028 میزان استفاده از این گازها را ثابت نگه خواهند داشت و از آن پس به تدریج از میزان مصرف آن ها خواهند کاست. هند، عراق، ایران، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از ضرب الاجل طولانی تری در این زمینه برخوردار شده اند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات مربوطه که طی هفته گذشته برگزار شد، با مقام های چین، هند و پاکستان دیدار کرد.
هند که سومین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان است، خواستار مهلت بیشتری برای کشورهای در حال توسعه است تا این کشورها بتوانند صنایع خود را با تصمیم های گرفته شده هماهنگ کنند.