معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با همکاری وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی مجموعه ای از مشاغل سبز تعریف شده و در چارچوب این وزارتخانه قرار گرفته است که با کشاورزی، دامداری، حفاظت و بهره برداری از طبیعت ارتباط دارد.

به گزارش مرورنیوز، معصومه ابتکار عصر روز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید با تشکر از ورود این صندوق به بحث محیط زیست و معیشت جایگزین برای اهالی اطراف تالاب ها افزود: موضوع اصلی این تفاهم نامه یکی از مسائل مهم و اولویت دار کشور یعنی آب است که می تواند محدود کننده توسعه و تقدیر آینده کشور باشد.
وی گفت: احیا و حیات تالاب ها نشان دهنده سلامت چرخه آب در آن منطقه است و با این وضعیت شرایط آب، هوا، خاک و کشاورزی آن منطقه مناسب خواهد بود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید با جدیت به مقوله آب بپردازیم اظهار کرد: با امضای این تفاهم نامه همکاری می توان به طور جدی در این زمینه سرمایه گذاری کرد زیرا نگاه زیست بومی مردم به مقوله آب و نحوه مصرف آن برای آینده ایران بسیار مفید است.
ابتکار ادامه داد: از این رو این تفاهم نامه به یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور یعنی آب می پردازد که هم راستا با فرمایشات مقام معظم رهبری، اهداف 17 گانه توسعه پایدار، توافق نامه پاریس در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کنوانسیون تنوع زیستی و جهت گیری های روز دنیا در مدیریت صحیح زیست بوم ها است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رییس جمهوری توجه ویژه ای به حفاظت از تالاب ها دارد و بارها بر آن تاکید کرده بر این اساس همکاری بین بخشی در این زمینه شکل گرفته است و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است اما با توجه به اهمیت و اولویت آب و کشاورزی سازمان های مرتبط باید بیشتر تلاش کنند.
وی افزود: در زمینه مشارکت و همکاری جوامع محلی اکنون بهترین فرصت را داریم تا خودشان وارد اصلاح الگوی آبیاری، کشت و کسب و کار سازگار با محیط زیست شوند.
وی با بیان اینکه این تفاهم نامه برای 12 تالاب در نظرگرفته شده است افزود: امیدواریم با همکاری صندوق کار آفرینی امید و مردم جوامع محلی بتوانیم برنامه ریزی خوبی برای اشتغال و معیشت مردم بومی هم راستا با مسائل محیط زیست ایجاد کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تلاش می کنیم تا قبل از پایان سالجاری گزارش خوبی در خصوص عملکرد این همکاری ارائه دهیم.
ابتکار گفت: جوانان تحصیکرده زیادی در کشور و در حاشیه تالاب ها هستند که می توان با استفاده از توان و پتانسیل آنها و کمک صندوق کارآفرینی امید مشاغلی مانند تولید انرژی های پاک، تصفهیه فاضلاب و بازیافت را ایجاد کرد.
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این مراسم گفت: با امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید، این صندوق وارد عرصه حفاظت از تالاب ها شده است. 
اصغر نورالله زاده افزود: این همکاری در راستای ایجاد مشاغل سازگار با محیط زیست در قالب حفاظت از تالاب ها شکل گرفته است. 
وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه اشتغال سبز و کسب و کار همراه با اقلیم منطقه مطالعات زیادی انجام داده است و صندوق کارآفرینی امید هم آماده تامین مالی برخی پروژه های خرد و کوچک در این زمینه است. 
وی تاکید کرد: قطعا این همکاری به ماندگاری مردم در روستاها کمک می کند و از سوی دیگر، موجب حفاظت و احیا تالاب ها می شود زیرا به بهره برداری متناسب و استاندارد های زیست محیطی از منابع آبی منجر می شود. 
نورالله زاده اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه ای در زمینه ایجاد اشتغال ندارد و این رویکرد جدیدی است که این سازمان با هدف حفاظت از تالاب های کشور در پیش گرفته است و شاید بتوان این رویکرد را به عرصه های دیگر هم تعمیم داد. 
وی تاکید کرد: حیات محیط زیست و تالاب ها در گرو این است که همه به این نتیجه برسند که ماندگاری جنگل و محیط زیست در بهره برداری صحیح و استفاده درست است. 
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: بنابراین برای حفظ تالاب ها باید فشار بر آنها کم شود که نیازمند معیشت جایگزین است بنابراین صندوق کارآفرینی امید به صورت قرض الحسنه به اجرای پروژه های اشتغال به جوامع محلی کمک می کند که امیدواریم در فاز بعدی توسعه یابد. 
تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید در 8 ماده و 5 تبصره به امضا رسید و سقف اعتبار این تفاهم نامه 50 میلیارد ریال است که از محل منابع صندوق به طرح های معرفی شده از طرف سازمان محیط زیست پس از بررسی، تایید و در چارچوب ضوابط کلی صندوق داده می شود.