شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) با امضای تفاهمنامه همکاری، در کشور گینه کوناکری در بخش انرژی بویژه ساخت سد فعالیت خواهد کرد.

به گزراش مرورنیوز، تفاهمنامه مزبور توسط «بهمن صالحی» مدیرعامل صانیر و «نابه بوبا کارصدیقی» مدیر عامل، «محمد آمینه توره» مدیر اجرایی و «محمد شریف تونکارا» مدیر بازاریابی شرکت مشترک سرمایه گذاری ایران و گینه امضا شد.
بر اساس تفاهمنامه یاد شده، قرار است دو طرف شرکت مشترک جداگانه ای تاسیس و پروژه های انرژی در این کشور را به مورد اجرا گذارند.
جمهوری گینه در شمال غربی آفریقا (در سواحل اقیانوس اطلس) واقع شده، پایتخت آن «کوناکری» است، جمعیت این کشور 10 میلیون نفر و زبان رسمی آن فرانسوی که در دوم اکتبر 1958 از فرانسه مستقل شد.
و واحد پول گینه فرانک (یک دلار برابر با 7.573 فرانک گینه) است، 85 درصد از جمعیت این کشور مسلمان و 10 درصد از مردم این کشور مسیحی و بقیه از دیگر ادیان هستند.
کشور گینه پیش از این گینه فرانسه و گاه گینه کوناکری نام داشت، امروزه نیز گاه به آن گینه کوناکری گفته می شود تا از گینه بیسائو و جمهوری گینه استوایی بازشناخته شود.
شرکت صانیر با رویکردانتقال خدمات فنی و مهندسی در بخش انرژی و همکاری با پیمانکاران داخلی براساس تفاهمنامه امضا شده، نسبت به ایجاد نمایندگی در کشور گینه به شکل مشترک اقدام خواهد کرد. 

** اجرای پروژه های انرژی با توان داخلی
مدیرعامل صانیر در دیدار با طرف های گینه ای، اجرای بیش از 220 پروژه در مدت 22 سال گذشته توسط این شرکت یادآور شد و افزود: اینک صانیر 18 پروژه در 13 کشور در دست اقدام دارد.
صالحی تاکید کرد: راهبرد شرکت صانیر حضور فعال در قاره آفریقا و اجرای پروژه های مختلف فنی و مهندسی با استفاده از توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی است.
به گفته این مقام مسوول، ایران حضور قدرتمند در مناقصه های بین المللی آفریقا، مشارکت در اجرای پروژه ها با استفاده از تامین مالی، تشکیل کنسرسیوم های ملی و بین المللی به منظور هم افزایی و تشریک مساعی و استفاده از توان شرکت های معتبر محلی را مورد توجه قرار می دهد. 
صالحی تصریح کرد: قاره آفریقا با 54 کشور و جمعیتی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر و با وجود منابع طبیعی نفت، گاز و ذخایر آبی، فرصت بسیار مناسبی برای اجرای پروژه های بخش انرژی با حضور شرکت های بزرگ بین المللی در صنعت تجهیزات و خدمات صنایع آب وبرق ایران از جمله صانیر است.
مدیرعامل صانیر خاطرنشان کرد: ظرفیت اجرای پروژه های بخش انرژی در کشور گینه نزدیک به پنج میلیارد دلار ارزیابی شده که فرصت بسیار خوبی برای 250 شرکت پیمانکاری است که با صانیر همکاری دارند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایران و گینه اضافه کرد: ظرفیت های موجود در این کشور مسلمان زمینه ای است تا مسوولان به منظور دستیابی به توسعه پایدار و افزایش رفاه مردم، تلاش کنند تا امکانات و زیرساخت هایی را برای اجرای پروژه های انرژی فراهم سازند.
بوباکارصدیقی گفت: حضور فعال صانیر در منطقه و دیگر کشورها، امکان نهایی ساختن این تفاهمنامه را فراهم می آورد و در سفر آینده وزیر انرژی گینه به ایران، فعالیت های جدی تری را دنبال خواهیم کرد.
بر پایه این گزارش، شرکت صانیر ساخت و تامین تجهیزات پست 230 ولت کارخانه شکر «ولکائیت» در کشور اتیوپی، برق رسانی به هزار روستا در کشور سریلانکا مشتمل بر تامین 230 هزار پایه سیمانی و چوبی، هزار ترانس توزیع 100 کیلو ولت آمپر و چهار هزار کیلومتر کابل مورد نیاز و استفاده از یراق آلات توزیع را نصب کرده است.