موش ها هر جا که باشند معمولا چندش آورند زیرا هر چه را دم دستشان باشد نابود می کنند. شاید شما دوست نداشته باشید هیچ موشی را در خانه خود ببینید اما همین موش ها می توانند جان هزاران انسان را در سراسر جهان نجات دهند.

به گزارش مرور نیوز ، سازمان جامعه مدنی بلژیکی "آپولو" در منطقه "موروگور" در تانزانیا اقدام به آموزش موش های قهوه ای برای کشف مین های کار گذاشته شده در زمین به جای استفاده از سگ ها کرده است. این حیوانات حس بویایی بسیار قوی حتی قویتر از حس بویایی سگ ها دارند. علاوه بر این وزن هر کدام از آنها کمتر از یک کیلوگرم از وزنی است که معمولا باعث انفجار مین می شود.
این موش ها به موش های مین یاب هم معروفند. این جانوران حس بویایی بسیار پیشرفته ای دارند و به راحتی می توانند با بو کشیدن مین های زیرزمینی را کشف کنند. آنها همچنین می توانند بیماری سل را شناسایی کنند.
این موش ها وزن ناچیزی دارند لذا اگر روی مین بروند مین ها منفجر نمی شوند. به این ترتیب این موش ها می توانند زندگی بسیاری از مردم را نجات دهند. این جانوران حافظه بسیار ممتازی هم دارند و به محض یاد گرفتن مسیری خاص، هرگز آن را فراموش نمی کنند.
گفتنی است مربیان، برای تشویق این جانوران برای ادامه کار، جایزه های مثل تکه های موز به آنها می دهند. موش آموزش دیده می تواند در یک روز، یک قطعه زمین به مساحت 400 متر مربع را شناسایی کنند؛ در حالی که یک انسان برای شناسایی این مساحت به دو هفته وقت نیاز دارد.
این موش ها تا کنون نزدیک به 230 میلیون فوت مربع زمین را از مین پاکسازی کرده اند و این میزان عملکرد، بسیار قابل ستایش است. به این ترتیب 900 هزار انسان می توانند با خیال راحت و بدون ترس آینده خود را بسازند.