«وجهه مثبت فضای مجازی این است که مانند هر رسانه دیگری جنبه نظارتی دارد و برای مجری و برنامه‌ساز موثر است تا برای خود چارچوبی قائل شوند؛ اما سوال اینجاست آیا فضای مجازی که در آن اظهار نظر می‌شود از سوی جامعه و مردم است؟»

به گزارش مرور نیوز، مهدی مهدی قلی، درباره لزوم وجود اتاق فکر در برنامه‌های تلویزیونی گفت: اولین مسئله این است که آیا اتاق فکری برای تولید برنامه‌ها وجود دارد تا افرادی تصمیم بگیرند که از صفر تا صد یک برنامه چگونه تولید شود؟ تجربه نشان داده برنامه‌هایی که اتاق فکر دارند، کمتر دچار حاشیه می‌شوند یا حداقل به هدف‌گذاری که مدنظرشان است بیشتر نزدیک می‌شوند.

او با اشاره به برنامه‌های مجری‌محور ادامه داد: برنامه‌ای که اتاق فکر ندارد و مجری هم شناخته شده است، به سمت مجری‌محور شدن می‌رود. شاید برنامه‌ای با وجود مجری معروف، به مجری وابسته نباشد، بلکه مهمان و موضوع برنامه برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند، اما همه این موارد تحت‌الشعاع مجری قرار می‌گیرد و مجری خودش اتاق فکر می‌شود، حتی خودش را بی‌نیاز از اتاق فکر می‌بیند و به خودش اجازه می‌دهد اظهارنظرهایی داشته باشد که فکر می‌کند درست است.

او ادامه داد: این امر یک عارضه است، زیرا باید بدانیم در صداوسیما و در هر شبکه‌ای که کار می‌کنیم، فقط خودمان نیستیم؛ ما نماینده مردم، سازمان و یا نهاد حاکمیت هستیم. اگر این موارد را در نظر داشته باشیم، از بیان نظرات شخصی پرهیز می‌کنیم. مجری در برنامه‌ها به عنوان یک شهروند می‌تواند نظر دهد، اما به عنوان نماینده رسانه نمی‌تواند هر حرفی را بزند. اینجاست که اتاق فکر مهم می‌شود و اگر اتاق فکر نباشد، مجری خودش را به دلیل شهرتی که دارد مجاز می‌داند تا اظهار نظر کند و این امر باعث حاشیه‌سازی در جامعه می‌شود.

این مجری با اشاره به فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی وجهه مثبت و منفی دارد. وجهه مثبتش این است که مانند هر رسانه دیگری جنبه نظارتی دارد و برای مجری و برنامه‌ساز موثر است تا برای خود چارچوبی قائل شوند. اما سوال اینجاست آیا فضای مجازی که در آن اظهار نظر می‌شود از سوی جامعه و مردم است؟ آیا از طرف اتاق فکرهای خاصی جریان‌سازی نمی‌شود؟ فضای مجازی می‌تواند موثر واقع شود زیرا جریان‌سازی مثبت یا منفی می‌کند.

او با ارائه مثالی اظهار کرد: برای مثال من در سال گذشته با حجت‌الاسلام حسن خمینی مصاحبه‌ای داشتم که به مزاح حرفی ر ا در برنامه بیان کرد و جالب بود که این حرف در فضای مجازی سریع منعکس شد. این عکس العمل‌ها قطعا در مجری تاثیرگذار است که می‌تواند او را محدود یا بی‌پرواتر کند.

او با انتقاد از برخی مجریان برنامه‌های تلویزیونی گفت: مشکل اساسی این است که برخی مجریان زمانی که مطرح می‌شوند به "من" تبدیل می‌شوند، یعنی خودشان را فقط می‌بینند، اما یک برنامه با تمامی عواملش ایجاد می‌شود و باید همه عوامل به پای کار بیایند تا برنامه‌ای تولید شود. در واقع اگر نگاه‌مان مثبت باشد، فضای مجازی می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد.

مهدی قلی با اشاره به ویژه برنامه‌های ماه رمضان اظهار کرد: من معتقدم که این برنامه‌ها باید در طول سال پخش شوند و نباید مختص ماه رمضان باشند. ما چه اصراری داریم که برای ماه رمضان ویژه‌برنامه تولید کنیم؛ زیرا این برنامه‌ها اگر در طول سال هم تولید و پخش شوند، تفاوتی نمی‌کند. من معتقدم باید برنامه‌هایی برای این ماه تولید شود که تداعی‌کننده مبارکی رمضان باشند. اگر برنامه‌ای غم آلود تولید شود چه لطفی دارد؟ آیا خروجی این برنامه منجر به معنویت مردم می‌شود ؟ باید درباره این موضوعات فکر کرد و در حوزه‌های مدیریتی تصمیم گرفت.

او افزود: البته سازمان صداوسیما محدویت و ملاحظاتی برای تولید دارد، اما با این حال می‌توان بهتر کار کرد وبرنامه‌های بهتری تولید کرد.