سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که اسکیاپارلی Schiaparelliکاوشگر این سازمان احتمالا دقایقی قبل از فرود روی سیاره مریخ منفجر شده است.

به گزارش مرورنیوز از روزنامه ایندیپندنت، گزارش سازمان فضایی اروپا دیروز (جمعه) و پس از 50 ثانیه سکوت رادیویی این کاوشگر که درست قبل از فرود برنامه ریزی شده آن اتفاق افتاد، منتشر شد.
از سوی دیگر 'مدارگرد شناسایی مریخ' سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نیز از آنچه دانشمندان معتقدند ماژول اگزومارس حامل اسکیاپارلی است، تصویر گرفت. اگزومارس پروژۀ مشترک سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموسِ روسیه است. 
طبق اعلام سازمان فضایی اروپا، مریخ نشین MarsLander اسکیاپارلی حدود ساعت 14:42 دقیقه روز چهارشنبه به وقت گرینویچ وارد اتمسفر مریخ شد.
اما تصاویر گرفته شده یک نقطه سیاه را نشان می دادند که باعث شد ماموران کنترل این ماموریت بر روی زمین گمان کنند که این ماژول احتمال با سرعت بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده وارد سیاره مریخ شده است.
طبق اعلام سازمان فضایی اروپا، اسکیاپارلی در 50 ثانیه نهایی ورود به جو نسبتا سنگین مریخ ارتباط رادیویی خود را از دست داد.
به گفته این سازمان، این مریخ نشین احتمالا با سرعت بیشتر از 185 مایل در ساعت (300 کیلومتر در ساعت) با سطح مریخ برخورد کرد و منفجر شد.
براساس اعلام این سازمان، تصاویر ناسا نشان می دهند که پیشرانه های اسکیاپارلی نتوانستند سرعت آن را برای فرود نهایی کم کنند.
این دومین بار است که پروژۀ اروپا برای فرود کاوشگر بر سطح مریخ با شکست روبرو می‎شود. پیشتر در سال 2003، کاوشگر بیگل 2 ساختِ انگلیس، پس از جدا شدن از مارس اکسپرس، سفینۀ حاملِ خود، بدون هیچ اثری، ناپدید شد. 
قرار بود فرود اسکیاپارلی بر سطح مریخ، آغازگر یک دوره کاوشگریِ چهارساله باشد. 
بیش از نیمی از ماموریت هایی که از زمین به سوی مریخ انجام گرفته اند با شکست مواجه شده اند، بسیاری از این کاوشگرها در مسیر گم شده اند، هدف را گم کرده اند و یا در حین فرود منفجر شده اند.