دبیر علمی یازدهمین همایش سالانه انجمن کلینیکال انکولوژی ایران گفت: سرطان پانکراس چهارمین سرطان شایع دستگاه گوارش است و تا زمانی که بیمار دچار مشکل نشده به پزشک مراجعه نمی کند و در اغلب این موارد جراحی برای این بیماران موثر نخواهد بود.

به گزارش مرورنیوز از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، دکتر علیرضا نیکوفر از برگزاری اولین کنگره بین المللی و یازدهمین همایش سالانه انجمن علمی کلینیکال انکولوژی خبر داد و گفت: روش نوینی از رادیوتراپی به نام IMRT در کشورهای اروپایی و امریکایی متداول شده که این روش هنوز به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی، در ایران مرسوم نشده است.

وی افزود: ورود روشهای نوین درمان به کشور نیاز به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری دارد به همین دلیل قرار است در این کنگره به لزوم تامین زیر ساختها و روشهای تهیه آن توجه خواهد شد.

مدیر گروه کلینیکال انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنانش با توجه به نقش آگاهی مردم در درمان سرطان ها اظهار کرد: آگاهی مردم در مراجعه به موقع و در نتیجه ارائه درمان های مناسب نقش بسزایی دارد.

وی اظهار کرد که به عنوان مثال امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم درباره سرطان سینه شاهد درمان به موقع و عوارض کم در بیماران در سال های اخیر هستیم.

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی و یازدهمین همایش سالانه انجمن کلینیکال انکولوژی ایران، عنوان کرد: اما برخی از سرطان ها مانند سرطان پانکراس، تخمدان و... زمانی موجب بروز علائم و تغییرات در فرد می شود که تومور به شدت گسترده یا به سایر نقاط بدن پخش شده است به همین دلیل زمانیکه بیمار به پزشک مراجعه می کند زمان طلایی درمان را از دست داده است.

وی افزود: سرطان پانکراس چهارمین سرطان شایع دستگاه گوارش است که متاسفانه تا زمانی که انسداد مجاری صفراوی، درد پیدا نشود بیمار به پزشک مراجعه نمی کند و متاسفانه در اینگونه موارد جراحی برای این بیماران موثر نخواهد بود و پزشک باید ابتدا رادیوتراپی و انکولوژی را به صورت همزمان انجام دهد تا ابتدا توده کوچک و سپس در صورت دریافت پاسخ مناسب از این درمان ها با جراحی آن را خارج کند. 

یازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ایران همزمان با اولین کنگره بین المللی پرستاری کلینیکال انکولوژی 19 الی 21 آبان در مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود.