اولین سیستم آنلاین اشتراک سفر در ایران که راهکاری برای کاهش ترافیک پاییزی است، راه اندازی شد.

به گزارش مرورنیوز، وب‌سایت کاروانرو، اولین سیستم به اشتراک‌گذاری صندلی‌های خودرو در ایران، پاییز امسال با راه‌اندازی اولین کمپین خود برای دانشجویان فعالیت خود را به طور رسمی اعلام کرده است. این وب سایت به همه افراد در قالب مسافر یا راننده کمک می‌کند در مسیرهای کوتاه یا طولانی با یکدیگر همسفر شوند و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه سوخت و استهلاک یا کرایه بتوانند با افراد جدید آشنا و همسفر شوند.

روزبه پاشا، مدیرعامل کاروانرو درباره ایده شکل‌گیری کاروانرو در ایران اظهار داشت: در دیگر کشورهای جهان نیز نمونه های موفقی از سیستم اشتراک‌گذاری سفر(Ride sharing) وجود دارد؛ به‌طور مثال ویزرایدر (Waze Rider) یکی از سرویس‌های گوگل است که در بسیاری از کشورها طرفداران بسیاری دارد.

وی افزود: ما معتقدیم این سیستم در کشوری مثل ایران که بسیار پهناور است و معمولا سفرهای درون وبرون شهری زیادی در آن اتفاق می‌افتد می‌تواند برای مردم جالب باشد و مورد استقبال قرار گیرد.

پاشا خاطرنشان کرد: این روش در بسیاری از کشورهای اروپایی سیستمی برای صرفه جویی در سوخت و هزینه‌ها محسوب می‌شود ولی در شهرهای بزرگی مثل تهران که خیابان‌هایی مملو از خودروهای تک سرنشین دارد می‌تواند راهکاری موثر برای بهبود آلودگی هوا نیز باشد.

وی گفت: سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرده است به طور متوسط ۶۰ درصد از خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند تک سرنشین هستند. در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در کشور شماره‌گذاری شده است که این تعداد می‌توانند از طریق سیستم هوشمند و مطمئنی مثل کاروانرو به کمک سیستم حمل و نقل عمومی تبدیل شوند.

پاشا افزود: اگر تنها نیمی از صندلی‌های خالی خودروهای تک سرنشین از طریق این سیستم پر شود ؛ حدود ۲۵ درصد از حجم ترافیک، شهری چون تهران کاسته خواهد شد.

وی گفت: سال‌های گذشته در کشورهایی مثل کانادا یا آمریکا که فاصله بافت مسکونی تا مرکز شهر زیاد بود، خانواده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت از ایده Ride sharing استفاده می‌کردند و برای رسیدن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار با همسایگان خود هم مسیر می‌شدند. خانواده‌ها از طریق این سیستم بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های خودروی خود را کاهش می‌دادند و به‌طور نوبتی از اتومیبل خود استفاده می‌کردند.

وی افزود: با گسترش تکنولوژی سیستم Car Pooling  یا Ride sharing  این قدرت انتخاب به مردم داده می شود تا بتوانند از طریق اپلیکیشن و وب سایت در مسیرهای مختلف از این امکان استفاده کنند، مسافران نیز می‌توانند با پرداخت هزینه سفر با اتوبوس از راحتی سفر با خودروی شخصی لذت ببرند.

کاروانرو به‌عنوان اولین سیستم Ride sharing در ایران، با آغاز فصل پاییز و شروع سفرهای آموزشی در کشور سعی کرده با معرفی امکانات کاروانرو به دانشجویان، سهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شلوغ‌ترین فصل سال داشته باشد.

کاروانرو، وب‌سایت به اشتراک گذاری صندلی‌های خالی خودرو یا راید شیرینگ است. با استفاده از این سیستم هوشمند چنانچه مالک یا راننده خودرو باشید می‌توانید در مسیرهای نسبتاً طولانی که هزینه سوخت و استهلاک خودرو خیلی زیاد است با پیدا کردن افراد تأیید شده ای که هم مسیر شما هستند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. کاروانرو در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده و سرمایه‌گذار اصلی آن شرکت سوئدی پامگرنت است.