دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: سونوگرافی وسیله کمک تشخیص متخصصان زنان است و به طور قانونی نباید وجهی بابت آن دریافت کنند.

به گزارش مرور نیوز، از روابط عمومی انجمن رادیولوژی، وحید کریمی، افزود: ما به عنوان ناظر تخصصی موظفیم خدمات حوزه رادیولوژی را رصد، آسیب شناسی و با ارائه نظرات مشورتی به نهادهای نظارتی وزارت بهداشت علاوه بر صیانت از حریم علمی رادیولوژی از حقوق بیماران نیز پاسداری کنیم.

وی در ادامه به نبود نظارت کافی و موثر بر سونوگرافی متخصصان زنان و متخصصان غیر رادیولوژیست اشاره کرد، افزود: سونوگرافی حرفه ای از وظایف متخصصان رادیولوژی است، متخصصان زنان می توانند از سونوگرافی به عنوان وسیله کمک تشخیص استفاده کنند و بر اساس قانون نباید وجهی از بیماران بابت آن دریافت کنند.

کریمی با بیان اینکه مراجعه کنندگان به مطب های متخصصان زنان با قوانین آشنایی کامل ندارند، گفت: برخی متخصصان زنان مبالغ غیر قانونی و گزافی برای سونوگرافی اخذ می کنند.

وی اخذ هزینه سونوگرافی توسط برخی از متخصصان زنان را باعث افزایش هزینه دوران بارداری برای خانواده ها دانست، گفت: این موضوع در تضاد با سیاست های افزایش جمعیتی و اقتصاد مقاومتی است.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران از نهادهای نظارتی وزارت بهداشت و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی درخواست کرد با توجه به صراحت قوانین به صورت موثرپیگیر موضوع شده و مانع از پایمال شدن حقوق بیماران شوند.

وی با اشاره به روز جهانی رادیولوِی گفت: با توافق انجمن های رادیولوژی سراسر دنیا، از پنج سال پیش هشتم نوامبرروز کشف اشعه ایکس توسط ویلهم رونتگن در سال 1895 میلادی به عنوان روز جهانی رادیولوژی اعلام شده است.

کریمی هدف از اعلام روز جهانی رادیولوژی را افزایش آگاهی عمومی به نقش و جایگاه رادیولوژی در زنجیره بهداشتی، درمانی عنوان کرد و افزود: نقش رادیولوژی در تشخیص و درمان بیماری های پستان، موضوع اصلی روز جهانی رادیولوژی امسال است و این انجمن با برپایی همایش های علمی در طول سال جاری و تهیه مطالب برای عموم جامعه نقش رادیولوژی را در پیشگیری و درمان بیماری های پستان را متذکر خواهد شد. 

وی گفت: این انجمن به مناسبت روز جهانی رادیولوژی ١٣و١٤ آبان سمینار علمی- کاربردی سونوگرافی را با حضور استادان مهمان خارجی و داخلی برگزار و از پیشکسوتان رادیولوژی ایران نیز قدردانی خواهد کرد.