دانشجویان دانشگاه شفیلد انگلیس دستگاهی ساخته‌اند که به سرعت می‌تواند عفونت‌های باکتریایی را تشخیص داده و به پزشکان در بهبود روش تجویز درمان برای بیماران کمک کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، ابزار جدید می تواند به پزشکان در تجویز آگاهانه‌تر نسخه و در نتیجه، مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی از طریق کاهش میزان تجویز آنتی‌بیوتیک برای بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی کمک کند.

طرح این ابزار جدید که می‌تواند بین عفونت‌های باکتریایی و غیرباکتریایی تمایز قائل شود، در رقابت بین‌المللی iGEM 2016 در بوستون آمریکا به نمایش در آمده که در آن، برخی از باهوش ترین دانشجویان دانشمند به نمایش ابتکارات خود می‌پردازند.

دانشجویان دانشگاه شفیلد امیدوارند این دستگاه بتواند در جراحی‌های عمومی یا کلینیک‌ها جا بیفتد تا بیماران مبتلا به علائم مشابه سرماخوردگی با دادن یک نمونه خون دریابند به چه نوعی عفونتی مبتلا هستند و بر اساس آن دارو دریافت کنند.

این ابزار تشخصی از باکتری‌های مهندسی ژنتیکی شده برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی در نمونه خون بیمار استفاده می‌کند و می‌تواند فرق آن با عفونت ویروسی را با تشخیص پروتئینی موسوم به لیپوکالین تمیز دهد.

این پروتئین در واکنش به عفونت‌های باکتریایی به میزان بالا توسط سلول‌های سیستم ایمنی تولید می‌شود و عملکرد آن شامل اتصال به مولکول‌های کوچکی است که باکتری‌ها برای دسترسی به آهن برای رشد استفاده می‌کنند.

تیم شفیلد که شامل دانشجویانی از رشته‌های علمی، مهندسی و پزشکی است، این دستگاه را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که باکتری‌های مهندسی شده با نمونه خون بیمار ترکیب شوند و در زمان تشخیص سطوح پایین پروتئین لیپوکالین به رنگ سبز فلورسنت تبدیل شوند؛ این حالت نشان‌دهنده عفونت ویروسی و نه باکتریایی است.