رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید یک و نیم میلیون دز واکسن تب برفکی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، حمید کهرام در نشست خبری روز شنبه، 10مهر، با اشاره به برخی مشکلات این موسسه اظهار کرد:  موسسه رازی تا کنون به آزمایشگاه مرکزی مجهز نشده که این امر مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مسوولان موسسه رازی برای راه‌اندازی این آزمایشگاه تلاش می‌کنند و امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

کهرام درادامه به برنامه‌ریزی برای ایجاد پنج گروه تخصصی تحقیقاتی در این موسسه اشاره کرد و افزود: یکی از این گروه‌ها به بخش تلخیص واکسن مربوط می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از گروه اپیدمولوژی به عنوان یکی دیگراز این گروه‌ها نام برد و گفت: علاوه بر این قرار است گروهی برای بررسی تحولات بازار واکسن در این موسسه ایجاد شود.

کهرام همچنین تدوین سیاست‌های تحقیقات دامپزشکی را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار این موسسه اعلام کرد و افزود: تولید واکسن‌های جدید در بخش تحقیق و توسعه (R&D) در حال بررسی است و برای این امر بودجه خاصی پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عمر نگهداری برخی واکسن‌های تولیدی این موسسه اشاره کرد و افزود: بروسلوز یکی از واکسن‌های این موسسه است که عمر نگهداری کوتاهی دارد.

کهرام تصریح کرد: برای افزایش عمر نگهداری این واکسن، تولید فرمانتور آن در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم تا پایان سال صورت بگیرد.

وی با بیان وضعیت تولید واکسن تب برفکی دراین موسسه خاطرنشان کرد: در بخش تولید واکسن تب برفکی برنامه‌های خاصی درحال اجرا است که باعث شده کیفیت این واکسن ها از نمونه‌های خارجی آن بهتر باشد.

کهرام با تاکید بر اینکه تولید واکسن تب برفکی روغنی در دستور قرار دارد، گفت: درصدد هستیم بین یک تا یک و نیم میلیون دُز  واکسن تب برفکی روغنی تا پایان سال تولید کرده و به بازار تحویل دهیم.

رییس موسسه رازی افزود:  ایمنی واکسن‌های تب برفکی روغنی قابل مقایسه با واکسن‌های قبلی نیست.

 وی با اشاره به تلاش برای تولید واکسن تب سه روزه در موسسه رازی گفت: این واکسن درحال حاضر از خارج وارد می‌شود؛ ولی موسسه رازی تولید آن را دربرنامه‌های آتی خود قرار داده است.

کهرام همچنین از توانایی این موسسه در تولید واکسن کلون خبر داد و تصریح کرد:  بیش از یک میلیارد دز از این واکسن در سال مصرف  می‌شود.

وی توضیح داد: واکسن کلون درحال حاضر از خارج وارد می‌شود، ولی موسسه رازی به دانش تولید این واکسن دست یافته است.

کهرام گفت: با تولید داخلی این واکسن از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌شود.