حسگر عکاسی دوربین های گوشی های هوشمند دچار ضعفی است که در قالب یک نابهنجاری کوچک ظاهر می شود و از آن می توان به عنوان ابزار شناسایی هویت استفاده کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از نیواطلس، این مشکل کوچک که از آن به عنوان PRNU یاد می شود، توسط محققان دانشگاه بوفالو به عنوان ابزاری برای شناسایی هویت کاربران و جلوگیری از سواستفاده و سرقت هویت به کار گرفته شده است.

ضعف PRNU باعث می شود تا بتوان دریافت هر عکس دیجیتال با استفاده از چه گوشی همراهی گرفته شده است. محققان می گویند با استفاده از تنها پنجاه عکس برای اولین بار می توان به این موضوع برای همیشه پی برد و لذا می توان روشی نوین برای کنترل کاربران و شناسایی هویت آنها را از همین طریق ابداع کرد.

با توجه به کوچک تر بودن حسگرهای عکاسی در دوربین گوشی های دیجیتال نسبت به دوربین های مستقل عکاسی، احتمال وقوع مشکل PRNU در آنها محتمل تر است و لذا بعد از پشت سرگذاردن فرایند شناسایی اولیه در موارد بعدی از هر عکس گرفته شده با دوربین های دیجیتال می توان به عنوان ابزاری برای شناسایی گوشی گیرنده آن عکس استفاده کرد.

سیستم مبتنی بر این فرایند شناسایی هویت در بانک ها، خرده فروشی ها و دیگر نهادها قابل استفاده بوده و برای این کار تنها کافی است عکس گرفته شده با استفاده از یک گوشی در این مراکز برای شناسایی PRNU آن گوشی به کار گرفته شود.

برای شناسایی هویت فرد نیز می توان یک عکس حاوی کدهای QR را به کار گرفت که یکی بر روی دستگاه خودپرداز و یا صندوق پرداخت نمایش داده شود و سپس کاربر از آن کد با گوشی خود عکسی تهیه کند و با استفاده از یک برنامه همراه برای بانک، خرده فروشی و غیره ارسال کند و در صورت تطابق PRNU عکس با مشخصات هویتی مالک گوشی استفاده وی از خدمات مختلف برای همیشه از طریق تلفن همراه ثبت شده ممکن شود.

دقت این روش که فعلا هنوز در مرحله آزمایشی است، ۹۹.۵ درصد اعلام شده است. البته تا تکمیل این روش و سازگار شدن آن با همه گوشی ها به زمان بیشتری نیاز است.