ایستگاه فضایی بین‌المللی برای پنجاهمین بار در تاریخ 16 ساله خود صاحب یک فرمانده جدید شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسپیس، شین کیمبورو، فضانورد ناسا دیروز(جمعه) طی مراسم مختصری به عنوان پنجاهمین فرمانده آزمایشگاه مداری انتخاب شد و کنترل ایستگاه را پس از آناتولی ایوانیشین، فضانورد روسی در دست گرفت.

این مراسم به عنوان یک رسم از زمان آغاز به کار اولین گروه فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی در سال 2000  تا به امروز ادامه یافته است. اولین تغییر فرماندهی بین بیل شپرد، فرمانده اکسپدیشین 1 و یوری اوساچف روسی اتفاق افتاد.

شپرد در مارس 2001 اظهار کرده بود: تغییر فرماندهی یک سنت قدیمی نیروی دریایی است که طی آن مسئولیت ماموریت، رفاه خدمه و تمامیت کشتی از یک نفر به نفر بعدی منتقل می‌شود.

از 16 سال پیش تاکنون 230 فضانورد از آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، ژاپن، بلژیک، کانادا، ایتالیا، هلند و انگلیس در این پایگاه 100 میلیارد دلاری فضایی حضور یافته‌اند. ماموریت‌های ایستگاه که اکسپدیشن نامیده می‌شوند، دارای تعداد سکنه مختلف از دو تا شش نفر و میزان اقامت‌های متغییر از چهار ماه تا یک سال بوده‌اند.

اکسپدیشن 50 تحت فرماندهی کیمبورو بطور رسمی امروز (شنبه) پس از خروج ایوانیشین، کیت رابینز و تاکویا انویشی از ایستگاه فضایی آغاز خواهد شد. در حال حاضر به جز کمیبورو، آندره بوریسنکو و سرگئی ریژیکوف در مدارگرد حضور دارند و اولگ نوویتسکی، پگی ویتسون و توماس پِسکِت در روز 19 نوامبر به آن‌ها خواهند پیوست.