فضاپیمای تاریخی آژانس فضایی اروپا روی یک شهاب سنگ به کار خود پایان داد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از «جت پروپالشن لابراتوری»، تصاویر منتشر شده از فضاپیمای «روزتا» توسط آژانس فضایی اروپا حاکی از آرام گرفتن این وسیله فضایی بر روی سطح شهاب سنگ ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko است.  

آژانس فضایی اروپا مستقر در آلمان، ساعاتی پیش به دنبال قطع شدن سیگنال های «روزتا» قرار گرفتن آن بر روی این شهاب سنگ را تایید کرد تا این استقرار کنترل شده پایانی بر فعالیت های فضایی آن باشد.

فرود نهایی «روزتا» بر روی ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko فرصتی را برای مطالعه دقیق تر گاز، غبار و محیط پلاسمای آن به همراه شکار تصاویری با وضوح بسیار بالا برای آژانس فضایی روپا را به همراه آورد.  

تصویر آخر این فضاپیما از فاصله ۲۰ متری بر فراز این شهاب سنگ گرفته شده است.  

علت اصلی خاتمه دادن به ماموریت «روزتا»، خارج شدن فضاپیما و شهاب سنگ از مدار مشتری اعلام شده است که امیدی به فرود آن بر روی زمین نبود و در نهایت با نشاندن «روزتا»  بر روی سطح شهاب سنگ ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko پایان این کاوش فضایی اعلام شد.  

فضاپیمای «روزتا» در سال ۲۰۰۴ میلادی به فضا پرتاب شد و در آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی به شهاب سنگ ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko رسید.

این برای اولین بار در تاریخ علوم فضایی است که فضاپیمایی به سمت یک شهاب سنگ ارسال می شود و در حالیکه شهاب سنگ به حول مدار خورشید می گردد، توسط یک فضاپیما همراهی می شود.