معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از افزایش تعداد پژوهش‌سراهای دانش آموزی به ۶۰۰ منطقه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، علی زرافشان در خصوص ترویج دانش علوم زیست فناوری در بین دانش‌آموزان گفت: آموزش و پرورش با تاسیس پژوهش‌سراها باعث شد که دانش‌آموزان وارد عرصه جدید علم و فناوری شوند. بنابراین هدف ما از این پژوهش‌سراها پاسخگویی به همین مطالبات دانش‌آموزی بوده تا آنها باحضور در پژوهش‌سراها بتوانند مسیر دستیابی به پاسخ درست را پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما طی سه سال گذشته در دولت یازدهم حدود ۳۱۵ پژوهش‌سرا را راه‌اندازی کردیم در حالی که  تا سال ۱۳۹۲ حدود ۳۰۰ پژوهش سرا در کشور فعالیت داشت.

زرافشان ادامه داد: با راه اندازی پژوهش‌سراهای کشور این امکان ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه امکانات موجود به دانش آموزان پژوهشگر، آزمایشگاه‌های آنها نیز در اختیار مدارس قرار گیرد تا به عنوان آزمایشگاه مرکزی از آن استفاده شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سیاست آموزش و پرورش تمرکز بر همه فعالیت‌های دانش آموزی است که راه اندازی پژوهش‌سراها یکی از این راهکارها است و تمامی فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی در پژوهش‌سراها صورت می گیرد.

زرافشان با بیان اینکه جامعه علمی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت علمی دانش آموزان در پژوهش سراها است، تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰۰ منطقه در سراسر کشور دارای پژوهش‌سراهای دانش آموزی است که این تعداد در سال جاری با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به ۶۰۰ منطقه می رسد.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناروی از سوم تا پنجم آذرماه برگزار می شود، اظهار داشت: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی می تواند برای برگزاری سومین جشنواره زیست فناوری دانش آموزی از ظرفیت این پژوهشسراها کمک بگیرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: برای خلاق کردن ذهن فرزندان باید از دوران کودکی آموزش‌های لازم را شروع کرد چرا که تا زمان دانشجویی و محیط دانشگاهی برای بروز استعدادهای جوانان فرصت کوتاهی است.

حمایت حقوقی و مالی آموزش و پرورش از ایده‌های نوآورانه

وی افزود: ما امسال یک تفاهم‌نامه همکاری با صندوق حمایت از نوآوران امضا کردیم که این صندوق از دانش‌آموزانی که در مسابقات و جشنواره‌ها ایده‌های نوآورانه داشته باشد حمایت می‌کند. حمایتهای معنوی(تامین امکانات و نیازهای آموزش)، حمایت های حقوقی(کمک به ثبت اختراعات در نهادهای قانونی) و حمایتهای مالی برای تجاری سازی محصولات نوآورانه دانش‌آموزان از جمله این حمایتها است.

زرافشان با بیان اینکه از بین ۶۱۵ پژوهشسرا حدود ۶۷ پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه  شدند، گفت: با فعالیت ستاد، بسته‌های آموزشی جدید نیز تولید شده است که درصدد هستیم تمامی پژوهش‌سراها بزودی به این بسته ها مجهز شوند.

وی افزود: همچنین تعدادی مجهز به آزمایشگاه های لیزر شده اند تا دانش آموزان در این عرصه ها نیز فعالیت کنند.

زرافشان با بیان اینکه ستاد توسعه زیست‌فناوری از پتانسیل خوبی در جهت ترویج برخوردار است، افزود: مردم از ما انتظار دارند که دانش فرزندان را به جهت معرفت به خوبی افزایش دهیم تا بتوانیم به سمت شکوفایی کشور در عرصه زیست‌فناوری حرکت کنیم؛ چرا که ستاد توسعه زیست فناوری آماده است تا با ذوق هنری و بازاریابی وارد عرصه جامعه شود و سبب رشد و تعالی خلاقیت کودکان و نوجوانان کشورمان شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه جامعه علمی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت علمی دانش آموزان است گفت: ستاد توسعه زیست‌فناوری به دلیل دارا بودن پتانسیل خوب می‌تواند در حوزه ترویج علم و فناوری به توسعه این بخش کمک کند.