عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اختلالات اسکلتی – عضلانی ازعوارض شغلی در میان رانندگان اشین سنگین است که به واسطه فعالیت در حالت نشسته تشدید می شود.

به گزارش مرور نیوز، به گفته از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر ناصر دهقان با همکاری دکتر پیام حسین زاده عضو مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران تولید انبوه روکش ارگونومیک صندلی جهت پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد رانندگان وسایل نقلیه سنگین  را د ردست اقدام قرار دادند.

دکتر ناصر دهقان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این روکش ارگونومیک گفت: اختلالات اسکلتی – عضلانی از مهمترین عوارض شغلی در میان رانندگان شرکت واحد است که به واسطه فعالیت در حالت نشسته تشدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو ما روکشی را با همکاری مرکز تحقیقات طب کار و گروه ارگونومی طراحی کرده ایم که با قابلیت نصب بر روی تمام صندلی های راننده موجود در اتوبوسرانی بتواند باعث پیشگیری و نیز درمان کمردرد و اختلالات اسکلتی – عضلانی رانندگان شود.

دهقان افزود: پس از ۳ سال تلاش بی وقفه در سال حمایت از کالای ایرانی موفق به قرارداد فروش و تولید انبوه اولین پارت از محصول شدیم. اتوبوسرانی تهران در این زمینه سوله ای به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در اختیار شرکت ما قرار داد که فرآیند تولید در این سوله مستقر است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: تمامی تست ها و استانداردهای محصول مطابق با ابعاد آنتروپومتری جامعه ایرانی بر روی محصول انجام گرفت و پس از تولید پارت ۵۰ عددی و عیب یابی نهایی، این محصول وارد فاز تجاری شد و هم اکنون تولید انبوه شده است.

روکش ارگونومیک صادر می شود

وی افزود: شرکت های اتوبوسرانی چندین کلان شهر دیگر کشور نیز ثبت سفارش کرده اند که با گسترش ظرفیت تولید نیازهای آنها نیز برطرف خواهد شد.

دهقان درباره ارگوسیت (Ergo Seat) خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای کمردرد در رانندگان، مشخص شد که علت عمده این مشکل به نامتناسب بودن صندلی ها و نیز عدم حمایت شدن گودی کمر و گردن در حین کار رانندگی بر می گردد. اگر چه صندلی هایی با امکان فیت شدن اتوماتیک با بدن راننده طراحی شده اند اما به علت گرانی اینگونه صندلی ها مورد استفاده قرار نگرفته است.