معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر فروش شرکت‌های دانش‌بنیان 20 هزار میلیارد تومان است، گفت: با مصوبه دولت 10 هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه بازار و بازارسازی جدید در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه، 23 آبان در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یکی از موضوعات مهم در این حوزه را توسعه علم و تکنولوژی در حوزه سلامت عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه سلامت کار می‌کنند، به طوری که 50 درصد معافیت‌های ما برای شرکت‌هایی است که در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه ما خودمان را در حوزه توسعه دانش، فناوری و بهره‌گیری از نخبگان علمی موظف می‌دانیم، گفت: وزارت بهداشت اولین سازمانی است که با آن تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان امضا می‌کنیم و سهمی از 10 هزار میلیارد تومانی را که دولت برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده است، در این تفاهمنامه با وزارت بهداشت پوشش می‌دهیم. در عین حال چنین تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌های ذی‌ربط دیگر نیز به امضا خواهیم رساند.

ستاری با بیان اینکه حوزه سلامت بسیار پولساز بوده و می‌توانیم از نخبگان علمی در این حوزه استفاده کنیم، ادامه داد: بخشی از حمایت‌های جدی ما از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه اقتصادی و توسعه بازار آنهاست. از طرفی بازار داخل هم برای شرکت‌های داخلی و خارجی بسیار جذاب است، بر همین اساس هدف از این مصوبه این بود که بخشی از تولیدات داخل را به سمت این بازار سوق دهیم.

وی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت را بسیار جدی دانست و افزود: باید توجه کرد که حوزه دارو برای کار کردن روان‌تر است و تعداد داروها و تجهیزات پزشکی در این بازار قابل توجه است. بر این اساس امیدواریم این تفاهم‌نامه منجر به جهشی قابل توجه در تولید داخل دارو و تجهیزات پزشکی شود. در عین حال باید توجه کرد که حوزه دارو حوزه‌ای پرجهش‌تر است و بحث صادرات دارو هم آغاز شده است. البته دریافت استانداردهای لازم برای صادرات کمی زمان‌بر است، اما خوشبختانه اکنون شرکت‌های دانش‌بنیانی را داریم که به تدریج یاد می‌گیرند چگونه در حوزه صادرات فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید بدانیم صادرات یک ویال داروی بیوتکنولوژی معادل 200 بشکه نفت است، گفت: بنا براین برای توسعه صادرات دارو تاکید زیادی داریم.

وی همچنین اظهار کرد: در عین حال پیش‌بینی می‌کنم که سهم وزارت بهداشت از 10 هزار میلیارد تومانی که در دولت برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شده، 2 هزار میلیارد تومان باشد. تاکید می‌کنم که در حال حاضر بیش از 50 درصد معافیت مالیاتی ما برای شرکت‌هایی است که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، چراکه این شرکت‌ها به اندازه کافی رشد کرده‌اند.

ستاری در پاسخ به سوالی درباره ارزش کل تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر فروش شرکت‌های دانش‌بنیان 20 هزار میلیارد تومان است که خوشبختانه این عدد سال به سال افزایش می‌یابد و با شیب مناسبی در حال توسعه است. در عین حال باید توجه کرد که این 10 هزار میلیارد برای توسعه بازار و بازارسازی جدید در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان است.