تحقیقات جدید ناسا نشان داده طراحی یک موتور جنجالی و گیج‌کننده که می‌تواند سفرهای فضایی را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر کند، امکان‌پذیر است.

به گزارش مرور نیوز، سیستم نیروی محرکه تجربی"EmDrive" که به نظر می‌رسد قوانین فیزیک را نقض می‌کند، نیروی محرکه کمی در یک تست آزمایشگاهی تولید کرده است.

این سیستم که بیش از 10 سال پیش توسط راجر شاویر، محقق انگلیسی ساخته شده، با چرخاندن ریزموج‌ها در داخل یک محفظه مخروطی شکل به تولید نیروی محرکه می‌پردازد.

بر اساس قانون سوم حرکت نیوتون، برای هر عملی یک عکس‌العمل برابر و مخالف وجود دارد. در سیستم جدید این قانون کاربرد ندارد زیرا هیچ گازی از آن خارج نمی‌شود.

با این حال، نسخه EmDrive محققان مرکز فضایی جانسون ناسا حدود 1.2 میلی نیوتون نیرو بر کیلووات انرژی تولید کرد. این مقدار حدود 100 برابر نیروی محرکه بیشتر از میزانی است که فضاپیمای خورشیدی با مهار فوتون‌های منتشر شده از خورشید می‌تواند بدست بیاورد.

سیستم EmDrive مانند بادبان‌های خورشیدی نیازی به سوخت ندارد. فضاپیمای مجهز به این سیستم می‌تواند همه ریزموج‌های لازم را تولید کند.

باورها بر این است که EmDrive منجر به ارزان‌تر وسریع‌تر شدن سفرهای فضایی خواهد شد و بطور نظری، راه را برای اکتشافات بزرگتر هموار خواهد کرد.

با این حال، این تحقیق تنها نوعی شاهد مثال بوده و به آزمایشات بیشتر برای جلوگیری از انواع خطاهای تجربی نیاز است.