محققان موفق به توسعه یک نرم افزار شدند که به افرادی که با مشکل کور رنگی مواجه هستند توانایی دیدن طیف کامل رنگ‌های اطراف را می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از نیو ساینتیست، اگر چه در حال حاضر لنزهای مختلفی برای کمک به افراد کور رنگ برای دیدن رنگ‌های بیشتر وجود دارد، یک تیم در مایکروسافت گاراژ با استفاده از یک راه حل آسان و ارزان قیمت در گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها این مشکل را برطرف کرده‌اند.

کوررنگی یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگ ها نیست. سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ فاقد رنگ‌دانه‌هایی هستند که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

کوررنگی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آنها عدم توانایی در تشخیص رنگ سبز و قرمز از یکدیگر است. داشتن مشکل در تشخیص اینکه جسمی قرمز، سبز، آبی یا زرد است اصلی‌ترین علامت کوررنگی است.

این نرم افزار جدید که Color Binoculars نام دارد، در حال حاضر تنها برای سیستم عامل‌های IOS طراحی شده و به افراد کور رنگ کمک می‌کند تا رنگ‌های موجود در دنیای اطراف را به شکل طبیعی و واقعی خود ببینند.

این نرم افزار به افراد کور رنگ این امکان را می‌دهد تا طیف‌های رنگ گسترده‌تری را تشخیص داده و همچنین برای افرادی که دارای اختلال قرمز بینی، اختلال سبزبینی و سه رنگ بینی هستند قابل‌استفاده خواهد بود.

تام اورتون مهندس مایکروسافت که این نرم افزار را با کمک یکی از همکاران خود توسعه بخشیده اظهار کرد: از آنجا که من در تشخیص میان رنگ قرمز و سبز دچار مشکل هستم این برنامه باروشن‌تر کردن رنگ قرمز و تیره کردن رنگ سبز تفاوت میان این دو رنگ را آشکار می‌سازد.

این نرم‌افزار بر روی گوشی‌های هوشمند نصب شده و توسط دوربین گوشی تصاویر را ثبت کرده و سپس رنگ‌های موجود در تصویر را تنظیم می‌کند.

بدین ترتیب افراد کور رنگ به راحتی می‌توانند رنگ‌های موجود را تشخیص دهند.

گفتنی است که این برنامه برای دارندگان گوشی‌های هوشمند اپل هم اکنون در app store در دسترس است.