محققان دانشگاه اصفهان با استخراج و استفاده از عصاره گیاه سرخدار خواص ضد سرطانی نانوذرات طلا را بهبود بخشیدند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر ابوالقاسم عباسی کجانی، پژوهشگر دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این نانوذرات آزمایشگاهی می‌تواند برای درمان و تشخیص سرطان استفاده شود، اظهار کرد: گیاه سرخدار به عنوان منبع اصلی تولید داروی ضد سرطان تاکسول حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات ضد سرطانی است. 

وی با اشاره به اینکه در این پژوهش از ترکیبات موجود در این گیاه در فرایند سنتز و پوشش دهی سطح نانوذرات طلا استفاده شد، افزود: روش به کار گرفته شده در این پژوهش برای سنتز نانوذرات ساده و کم‌هزینه و دارای قابلیت توسعه در مقیاس صنعتی و انبوه است. 

این پژوهشگر با بیان اینکه این روش نگرانی‌های زیست‌محیطی و اثرات جانبی محصولات تولید شده در آن به مراتب کمتر از روش‌های شیمیایی است، گفت: با توجه به آب‌گریز بودن و ناپایداری ترکیبات تاکسانی گیاه سرخدار، نانوذرات حاصل شده باعث افزایش پایداری و رهاسازی کارآمد این ترکیبات درون سلول می‌شود و خاصیت ضد سرطانی بیشتری از خود بروز می‌دهد.

 این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر ابوالقاسم عباسی کجانی محقق دوره پسادکترای دانشگاه اصفهان، دکترعبدالخالق بردبار، دکتر سید حمید زرکش اصفهانی و دکتر امیر رزمجو که اعضای هیات‌ علمی دانشگاه اصفهان هستند انجام‌ شده و نتایج آن در مجله " RSC Advances" (جلد ۶، شماره ۶۸، سال ۲۰۱۶) به چاپ رسیده است.