محققان دانشگاه شیکاگو با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به تولید داربست پروتئینی استخوان برای ترمیم یا بازسازی اندام‌های آسیب‌دیده شدند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از ساینس نیوز، مهمترین ویژگی بافت مصنوعی استخوان در مقایسه با برخی از نمونه‌های مشابه، قابلیت جذب ضربه و قابلیت رشد و امکان شکل‌گیری عروق خونی در بافت متخلخل خود است. 
 
محققان با آزمایش بافت مصنوعی استخوان در نمونه‌های حیوانی دریافتند که در کمتر از چهار هفته مراحل پیوند و رشد بافت همبند در اطراف استخوان شروع شده و در صورت ادامه یافتن این فرایند، بافت چاپ سه‌بعدی به بخشی از بدن تبدیل می‌شود.
 
محققان معتقدند با اینکه استخوان محکم‌ترین ماده در بدن انسان است، اما وقوع برخی شرایط ناخواسته مثل برخورد یا بیماری این بافت زنده را آسیب‌پذیر کرده و احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد.
 
خوشبختانه با مطالعات انجام شده توسط محققان آمریکایی در آینده نزدیک شاهد ترمیم وخیم‌ترین شکستگی‌های استخوانی با بافت چاپ سه‌بعدی خواهیم بود.
 
با ورود فناوری چاپ‌ سه‌بعدی به عرصه پزشکی می‌توان ایمپلنت‌های گران‌قیمت فلزی را کنار گذاشت و با تولید بافت استخوانی ارزان‌قیمت، بیماری‌های فلج‌کننده مثل سرطان استخوان و آسیب‌های نخاعی را درمان کرد. همچنین با این فناوری امکان ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده صورت با کمترین هزینه وجود دارد.