محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان فعال در حوزه دریا موفق به ساخت شناورهای هوشمند پایش برای نخستین بار در کشور شدند که امکان مانیتورینگ کیفیت آب و پایش آلودگی در دریاچه‌ها و هیدروگرافی را به صورت هوشمند و از راه دور فراهم می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، حسین مختاری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: امروزه استفاده از شناورهای هوشمند در حوزه‌های مختلف در دنیا در حال افزایش است، یکی از این حوزه‌ها مانیتورینگ و پایش آب‌های آرام و بستر آن‌ها است، پایش و مانیتورینگ آب (دریاچه‌ها، مخازن سدها، بنادر و...) و بستر آن‌ها علیرغم اهمیت فراوان به دلیل دشواری‌های متعدد انجام آن توسط نیروی انسانی همواره مورد غفلت واقع شده است. به طور کلی پایش کیفیت آب فعالیت متمرکزی است که برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی آب در ارتباط با بهداشت انسانی، شرایط اکولوژیکی و کاربری آب انجام می‌شود.  پایش کیفیت آب فعالیت مستمری‌ است که می‌تواند توسط شناورهای هوشمند پرتابل انجام شود و استفاده از این تجهیز می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و دقت در عملیات شود.

مختاری تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان تنها سازنده شناورهای هوشمند پایش در کشور بوده و صفر تا 100 این کار توسط مهندسین این شرکت انجام گرفته است. این شناور قابلیت کنترل از راه دور و یا انجام عملیات به صورت هوشمند را دارا بوده و می‌تواند با استفاده از سنسورهای خود پارامترهای آب را در نقاط مختلف و در عمق‌های متفاوت اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را به صورت آنلاین به پایگاه ساحلی ارسال کند.

وی افزود: از دیگر توانمندی‌های این شناور توانایی هیدروگرافی است. این شناور می‌تواند به صورت هوشمند سطح دریاچه را جارو کرده و عمق آب در نقاط مختلف را اندازه‌گیری کند. این ویژگی برای شناسایی وضعیت رسوبات در مخازن سدها و بنادر بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند وضعیت بستر را برای بهره‌برداران مشخص کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مختاری، درباره نحوه ورودشان به حوزه صنایع دریایی گفت: شرکت ما در حوزه تجهیزات نوین و هوشمند دریایی و زیردریایی فعالیت می‌کند و از ابتدا بازار هدف تجهیزات نوین و استفاده از فناوری‌های پیشرفته را انتخاب کردیم.

این فعال حوزه فناوری در خصوص تیم R&D این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان، هم‌اکنون گروه‌های تخصصی مهندسی دریا، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر در این شرکت مشغول به فعالیت بوده و در حال توسعه و ساخت سایر تجهیزات هوشمند در حوزه سطحی و زیرسطحی هستند.