شاهکار «ایزاک نیوتون» با فروش در حراجی «ساتبی»، گران‌ترین کتاب علمی جهان نام گرفت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از گاردین، گرچه کتاب‌های علمی در حراجی‌ها اغلب با قیمت‌های بالایی به فروش نمی‌رود اما حراجی ساتبی توانست اولین نسخه از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» شاهکار «ایزاکم نیوتون» در سال 1687 را به قیمت 3.7 میلیون دلار به فروش برساند تا این کتاب گران‌ترین کتاب علمی باشد که تاکنون در یک حراجی به فروش رفته است.

در ابتدا قیمتی بالغ بر 1.5 میلیون دلار برای این کتاب تخمین زده شده بود اما به دلیل بسیار نادر بودن چاپ اول این کتاب قیمت آن تا 3.7 میبلیون دلار افزایش یافت.

کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» مهمترین اثر «ایزاک نیوتون» و شامل قوانین نیوتون در مکانیک کلاسیک به همراه قانون گرانش و قوانین کپلر در حرکت سیارات بود و نسخه اولیه آن با شمارگان 80 جلد در اروپا چاپ شد و یک نسخه 400 جلدی آن نیز در بریتانیا به چاپ رسید که نسخه فروخته شده در حراجی ساتبی مربوط به نسخه بسیار نادر 80 جلدی آن بود.

البته نسخه دست‌نوشته این کتاب که ارزش فوق‌العاده‌ای دارد هم اکنون در اختیار انجمن سلطنتی لندن قرار دارد و تا جایی که ممکن باشد از آن محافظت خواهد کرد و آن را به عنوان بزرگترین گنجینه خود معرفی می‌کند. نسخه چاپی دیگر از این کتاب در سال 2013 به قیمت 2.5 میلیون دلار فروخته شد.

 مجموع فروش حراجی کتاب و نسخ خطی ساتبی به بیش از 8.6 میلیون دلار رسید.