قرآن بایسنقری از آثار نفیس دوره تیموریان به مناسبت ماه مبارک رمضان در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن مجید در مصلای امام خمینی (ره) تهران به نمایش در آمده است.

به گزارش مرور نیوز از موزه ملی ایران، سرپرست موزه دوران اسلامی درباره نمایش قران بایسنقری در نمایشگاه قرآن امسال اظهار کرد: این قرآن به لحاظ قطع و اندازه، قط قلم، نوع مرکب، کاغذ و شیوه نگارش، نمونه ای منحصر به فرد در حوزه کتابت قرآنی به شمار می آید.
کرم میرزایی افزود: برگ های ارزشمند این اثر نفیس که به دلایلی از هم گسیخته شده، امروزه در موزه ها، مراکز فرهنگی و مجموعه های خصوصی نگهداری می شود.
میرزایی ادامه داد: موزه ملی ایران، یک برگ از این قرآن عظیم را که با شماره موزه 4983 به ثبت رسیده است در تالار قرآن موزه دوران اسلامی، نگهداری می کند که بلندای این برگ 179 و پهنای آن 112 سانتی متر است.
سرپرست موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران بیان داشت: علاوه بر صفحات یاد شده که در موزه ملی ایران قرار دارد، بیشتر برگ های این قرآن در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی و کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می شود که در این نمایشگاه، هر دو موزه به صورت مشترک اقدام به نمایش صفحات ارزشمند این قرآن نفیس کرده اند.
میرزایی در ادامه به نمایش دو اثر قرآنی نفیس دیگر در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال اشاره کرد و گفت: در کنار این اثر، دو قطعهٔ دیگر نیز با شماره 20548 در بخش اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود که آنها نیز به بایسنغر میرزا نسبت داده شده است.
به گفته وی، این دو قطعه سه سطری شامل آیات 55 تا 58 از سوره غافر و به خط محقق نوشته شده است.
میرزایی خاطرنشان کرد: نمایشگاه بازنشر «برگ‌هایی از قرآن بایسنقری»، متعلق به ششصد سال پیش، در دوره تیموری موضوع مشترک موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک است به پاسداشت هشتادمین سال تاسیس این دو موزه، در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا شده است.
پژوهشگران و دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌ توانند تا روز جمعه بیست و ششم خرداد 1396خورشیدی از ساعت 18 تا 23 به بخش هنری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مراجعه و از برگه های این اثر قرآنی ارزشمند بازدید کنند.