یک متخصص طب سنتی گفت: با توجه به سرد و خشک بودن فصل پاییز و تغییرات آب و هوایی بهتر است از مصرف میوه‌های تابستانی با طبع سرد خودداری شود.

به گزارش مرورنیوز، مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی  با تاکید بر مصرف کمتر میوه‌های تابستانی اعم از هندوانه، آلو، توت‌فرنگی در فصل سرما به دلیل آنکه سردی را تشدید می‌کنند، افزود: بهتر است از میوه‌هایی با طبع گرم همچون انجیر، سیب و موز استفاده کرد.

وی با اشاره به برودت هوا در فصل پاییز عنوان کرد: پوشش نواحی حساس بدن مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز سرماخوردگی به حساب می‌آید.

هاشمی نواحی حساس و پراهمیت بدن را سر، پشت و کمر عنوان و اظهار کرد: این نواحی باید با کلاه و شال پوشیده شوند، اما متأسفانه به لحاظ جانیفتادن فرهنگ استفاده از شال و کلاه در فصل پاییز مردم از آن استقبال نمی‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، غذاهای مورد استفاده در دوران سرماخوردگی را خوراکی‌های گرم و مرطوب همچون سوپ و انواع آش‌ها دانست و تصریح کرد: بهتر است از  غذاهای خشک مانند برنج و کتلت گوشت کمتر استفاده شود. 

هاشمی‌حبیب‌آبادی توصیه کرد: شیر گرم به همراه عسل، گلاب و مقداری زنجبیل نوشیدنی گرمی است که افراد می‌توانند در فصل سرما مورد استفاده قرار دهند. همچنین دم‌کرده گل گاوزبان، دارچین، هل و آویشن بسیار موثر است.

وی درباره تصورات مردم از سرماخوردگی گفت: ممکن است مردم یک آبریزش بینی ساده، سینوزیت، عفونت لوزه و ... را سرماخوردگی تلقی کنند، اما ساده‌ترین شکل سرماخوردگی آب ریزش بینی و گاهی خارش و سوزش در حلق است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به چرب کردن بینی با روغن بنفشه و کنجد برای کاهش خارش در بینی در حین سرماخوردگی عنوان کرد: بهتر است مردم اجازه دهند سرماخوردگی سیر طبیعی خود را طی کند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی، بهترین دارو برای درمان سرماخوردگی را استراحت عنوان و اعلام کرد: در کنار استراحت، بوخور بابونه هم موثر است.

وی با اشاره به خشک بودن آب و هوای همدان و فرارسیدن فصل پاییز توصیه کرد: افرادی که دارای پوست خشک بوده و اگزمای پوستی دارند مواضع خشک را روغن‌ بزنند.

منبع:ایسنا