قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از سفر روسای 14 دانشگاه برتر کره جنوبی طی روز چهارشنبه (28 مهر) به تهران خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، حسین سالار آملی افزود: این میهمانان علمی در سفر خود به تهران با مدیران مراکز علمی کشورمان برای افزایش تعاملات و همکاری ها گفت و گو خواهند کرد.
وی گفت: همچنین هیات دانشگاهی کره جنوبی به مدت دو روز به اصفهان سفر خواهند کرد و با مدیران مراکز علمی این استان نیز مذاکراتی خواهند داشت.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم اظهار داشت : حرکت جدیدی در راستای افزایش همکاری های علمی با دانشگاه های برتر کشور کره جنوبی آغاز شده و قرار است بررسی های لازم برای بسترسازی همکاری ها در این سفر چهار روزه انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت علوم مصمم است تا علاوه بر افزایش و برقراری دوره ها علمی و پروژه های مشترک ، فرهنگ ایران اسلامی و زبان فارسی را بیش از گذشته ترویج کند.
سالارآملی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در راستای ارتقای همکاری های علمی در تمامی زمینه ها اعم از تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش ها، اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی مشترک آماده همکاری با وزارت آموزش کره جنوبی است.
وی در عین حال از امکان تحصیل دانشجویان کره ای در تمامی مقاطع و زمینه ها در کشورمان خبر داد و گفت: آمادگی لازم برای همکاری در زمینه تبادل استاد، اعطای متقابل بورس تحصیلی و برگزاری دوره های آموزشی بر مبنای یادداشت تفاهم امضا شده در جریان سفر خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران با طرف کره ای از هر حیث فراهم است.
سالارآملی همچنین به وجود دپارتمان زبان فارسی دانشگاه هانکوک کره جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال اساتید و دانشجویان زبان فارسی این دانشگاه برای گذراندن بعضی از دوره های تخصصی و تکمیلی در ایران، آنان می توانند از چنین دوره هایی در کشورمان بهره مند شوند.
موافقت در خصوص گسترش همکاری دو کشور در این حوزه در جریان ملاقات هفته گذشته (9 مهرماه) «محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با «لی جون سیک» (LEE joon Sik) وزیر آموزش کره جنوبی حاصل شد.
فرهادی در این دیدار که در کره جنوبی صورت گرفت، در سخنانی به ظرفیت های علمی ایران اشاره کرد و گفت در حال حاضر چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور به تحصیل مشغولند که 100 هزار نفر آنان فقط در مقطع دکتری تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 29 پارک فناوری در ایران وجود دارد، از آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری های در این بخش خبر داد.
«تاسیس مرکز مطالعات کره جنوبی در ایران»، از جمله پیشنهادهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان بود که با استقبال همتای کره ای همراه شد.
بر اساس این گزارش پیشتر دبیر اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور نیز از سفر 23 هیات دانشگاهی روسیه برای افزایش تعاملات و همکاری های بین المللی در روزهای آینده به ایران خبر داده بود.
سیداحمدرضا خضری افزود: این سفر هیات روسی در قالب دومین اجلاس مشترک روسای دانشگاه های سطح یک جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه های برتر کشور روسیه صورت می گیرد. 
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران گفت: هیات روسی روز چهارشنبه (28 مهر) به تهران می آیند و اجلاس در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه برگزار می شود که در نوبت نخست جلسه مشترک بوده اما در نوبت دوم نشست های تخصصی و اجرایی برگزار خواهد شد. 
وی افزود: راهکارهای گسترش همکاری های علمی در این اجلاس با حضور 20 رییس دانشگاه های روسیه و 13 دانشگاه سطح یک کشور بررسی خواهد شد. 
کارشناسان بر این باورند که پس از برجام شاهد افزایش تعاملات و همکاری های علمی دانشگاه های کشور با مراکز معتبر جهانی هستیم به گونه ای که هم اکنون ترافیک رفت و آمدهای دانشگاه های بزرگ اروپایی و کشورهای صاحب تکنولوژی به ایران به وجود آمده است.

منبع:ایرنا