رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پر خطر از جمله مادران باردار و کودکان تاکید کرد.

به گزارش مرورنیوز، محمدمهدی گویا با بیان اینکه گروه های پرخطر و حساس باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، افزود:‌ این گروه ها شامل افرادی است که اگر به این بیماری مبتلا شوند، ممکن است که در بیمارستان بستری شوند و یا به مرگ آنها منتهی شود.

وی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی مزمن، دیابت کنترل نشده و یا افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی دارند، اهمیت بسیاری دارد.

گویا افزود: همچنین خانم های باردار و کودکان جزء گروه های پرخطر محسوب می شوند و باید در ابتدای فصل سرما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است تزریق این واکسن با تجویز پزشک باشد، گفت: واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های به میزان کافی توزیع شده است.

گویا افزود: بهترین دوره تزریق این واکسن اواخر شهریور و اوایل مهر است و هرچه که به فصل سرما نزدیک تر می شویم اهمیت تزریق این واکسن نیز بیشتر می شود.

وی گفت: به افرادی که در معرض خطر هستند توصیه می کنیم تا هوا سرد نشده و ویروس این بیماری شایع نشده است، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

گویا افزود: تزریق این واکسن برای افراد عادی و یا جوانان ضرورتی ندارد.

وی گفت: ویروس آنفلوآنزا، ویروسی غیرقابل پیش بینی است و نمی توان پیش بینی کرد که هر سال چه اتفاقی خواهد افتاد و معمولاً هر چند سال یکبار انواع شدید آن ظاهر می شود، اما اینکه در کجا و یا در کدام منطقه مبتلا می شوند، غیرقابل پیش بینی است.

گویا افزود: در یک فصل آنفلوآنزایی 15 تا 20 درصد جامعه به این بیماری مبتلا می شوند که البته به صورت موج است که در موج اول بیشتر و در موج های بعدی تعداد مبتلایان کمتر می شود.

وی گفت: ما هر ساله آمادگی مقابله با این بیماری را داریم و بیمارستان ها نیز آماده هستند.

گویا افزود: تاکنون شیوع آنفلوآنزا از هیچ کشوری گزارش نشده است که نوع آن مشخص شود، البته این بیماری از کشوری به کشوری دیگر و یا از منطقه به منطقه ای دیگر متفاوت است.

منبع: مهر