اگر میزان اشتغال خالص در خلال سال‌های ۸۵ تا۹۰ و ۹۰ تا ۹۵ را مقایسه کنیم، می‌بینیم که خالص شغل ایجاد شده در این دولت تقریباً در هر سال به میزان کمتر از ۱۰۰هزار می باشد و با این گفته‌ دولت که هر سال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، کاملا در تضاد است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از استاد نیوز جعفر قادری، نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیرامون وضعیت اقتصادی دولت آقای روحانی اذعان داشت:”در دولت تدبیر و امید، برگ برنده زیادی برای عرضه کردن وجود ندارد و رهاورد قابل توجهی برای جامعه به وجود نیامده است. با توجه به رکود سال گذشته و رشد ناشی از درآمد نفت و صادرات نفتی دیگر قابل مرتفع شدن نیست. با این وجود، رشد سال ۹۴ هم به دلیل رشد صادرات نفت خام بوده است. تورمی هم که دولت با تک رقمی شدن به آن مباهات می‌کند، نتیجه‌ کاهش نرخ صادرات جهانی و افزایش واردات است. در زمینه‌های تولیدی و عملکرد بانک‌ها وضعیت مورد قبولی وجود ندارد. کاهش حجم تولید و افزایش واردات سبب رکود اقتصادی شده و انرژی و زمانی که از سوی دولت می‌توانست صرف انجام امور داخلی و رشد و توسعه اقتصاد داخلی گردد، صرفا در امور سیاست خارجی و به مبحث برجام اتلاق گردید که ماحصل آن رکود در مسائل اقتصادی و زمینه های دیگر بوده است.

قادری در رابطه با کارنامه دولت تدبیر و امید در زمینه های کشاورزی و اقتصادی ادامه داد: در زمینه‌ کشاورزی اگر توفیقی وجود دارد، به سبب افزایش میزان تولیدات داخلی نمی باشد، بلکه این امر به علت سیاست قیمتی است. باخرید محصولات اولیه به قیمت ارزان از خارج و فروش آنها، با قیمت بالا باعث می‌شود کشت‌های دیگر هم به سمت گندم میل پیدا کند. این کار زیربنایی نیست، دولت باید با اجرای طرح‌ آب‌های تحت فشار، انتقال آب و…. اقداماتی را انجام دهد که منجر به افزایش میزان بازدهی در تولید گردد. این سیاست دولت‌، دیگر قابل ادامه دادن نیست. اگر بخواهد هر سال بیشتر از قیمت جهانی مبالغی را پرداخت کند، مبالغی زیاد باید خرج شود، بدون اینکه کاری اساسی صورت گیرد. اگر دولت کار زیربنایی انجام دهد، باعث افزایش در این زمینه خواهیم شد. در بخش‌هایی همچون مسکن و یا ظرفیت‌های خالی در تولید مشکلاتی جدید متوجه دولت است.

وی در ارتباط با آمارهای اعلامی توسط دولت بیان داشت:این آمارها از سوی سازمان آمار در هر پنج سال اعلام می گردد. اگر میزان اشتغال خالص در خلال سال‌های ۸۵ تا۹۰ و ۹۰ تا ۹۵ را مقایسه کنیم، می‌بینیم که خالص شغل ایجاد شده در این دولت تقریباً در هر سال به میزان کمتر از ۱۰۰هزار می باشد و با  این گفته‌ دولت که هر سال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، کاملا در تضاد است. آن چیزی که مهم است، خالص شغل‌های ایجاد شده است که هر پنج سال در سرشماری نفوس و مسکن توسط سازمان آمار کشور اعلام می‌گردد که نشان می دهد در هر سال با کاهش اشتغال مواجه هستیم که این مسئله با آمارهای اعلام شده از سوی دولت متفاوت است.

در نهایت، قادری در حوزه‌ صادرات نفتی نیز معتقد است:دولت اعلام کرده است که ما ۷۰ میلیون بشکه صادرات نفت روی دریا داشته‌ایم. اینکه می‌گویند ما افزایش صادرات نفت داشتیم به خاطر افزایش ظرفیت تولید نیست بلکه به خاطر صادرات ذخایر نفت روی دریا است و در حقیقت با توجه به اتمام این ذخایر صرفاً باید در حد تولید و مصرف داخلی صادرات انجام گیرد و در حال حاضر، صادرات همچون گذشته مقدور نمی باشد  و این سیاست برای آینده وجود ندارد.