وقتی دست در جیبمان می‌کنیم می‌فهمیم ارزش پول ملی ما کمتر شده و وقتی به خانه مردم مراجعه می‌کنیم می‌بینیم بر تعداد بیکاران افزوده شده پس آمار و ارقام دولت ایشان نیز قابل توجه نیستند. مردم گرفتارند و درحال سپری کردن روزگار سختی هستند، در همین راستا به نظر می‌رسد اقبال آنچنانی برای اعتماد مجدد به روحانی وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز، احمدعلی مقیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا‌و‌سیما به تحلیل شرایط انتخابات آینده پرداخت.

مقیمی در خصوص احتمال پیروزی مجدد آقای روحانی باتوجه به عملکرد چهار ساله ایشان گفت:

“نیازی به تحلیل و نظر شخصی در این باره نیست. اگر به افکار عمومی و نظرات مردم مراجعه شود می‌توان به این سوال پاسخ داد. این مردم هستند که در ارتباطاتی که ما با آنها داریم از وضع موجود اعلام نارضایتی می‌کنند. آقای روحانی نتوانسته به وعده هایی که در آغاز فعالیتش داد عمل کند. مردم نیز ملاک ارزیابی‌شان نسبت به آقای روحانی و دولتش، به اندازه تحقق همین وعده هاست. وضعیت معیشت، بیکاری و رکود در جامعه مطلوب نیست. در خاطرم هست آقای روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی اش پس از پیروزی در انتخابات ۹۲ گفت: آمار و ارقام اقتصادی مهم نیستند بلکه ملاک تشخیص تورم جیب های مردم است و برای فهمیدن میزان بیکاری به خانه های مردم بروید. حالا هم ما با همین راهبردی که ایشان فرمودند تورم و بیکاری را در جامعه ارزیابی می‌کنیم”.

وی ادامه داد:

“وقتی دست در جیبمان می‌کنیم می‌فهمیم ارزش پول ملی ما کمتر شده و وقتی به خانه مردم مراجعه می‌کنیم می‌بینیم بر تعداد بیکاران افزوده شده پس آمار و ارقام دولت ایشان نیز قابل توجه نیستند. مردم گرفتارند و درحال سپری کردن روزگار سختی هستند، در همین راستا به نظر می‌رسد اقبال آنچنانی برای اعتماد مجدد به ایشان وجود ندارد”.

مقیمی در رابطه با دلیل نامزدی آقای جهانگیری، معاون اول دکتر روحانی خاطرنشان کرد:

“دلیل اصلی این موضوع، ضعف های موجود در عملکرد دولت یازدهم است. عدم تسلط بر حوزه اقتصادی، عصبانی بودن شخص رئیسی جمهور و ناکامی ایشان در رسیدن به وعده ها باعث شد که همراه خود یک کاندید ضربه گیر را وارد عرصه انتخابات کند تا بتواند پاسخگوی بعضی از این مشکلات و مطالبات مردمی باشد. آقای روحانی در سفر های اخیر خود به استان ها به بعضی از وزرا اصرار می‌کند که ایشان را همراهی کنند اما آنها قبول نمی‌کنند. دلیل این امر نیز به خاطر عدم موفقیت در حوزه اجرا و ناکامی های ایشان در راستای تحقق وعده هاست”.

وی درباره اقدامات و فعالیت های گروه جمنا و شانس پیروزی آنها در انتخابات افزود:

“جبهه مردمی با اقداماتش سازوکار جدیدی را در صحنه سیاسی کشور اتخاذ کرد. این گروه توانسته تا امروز اتحاد و همگرایی خوبی میان نیروهای اصولگرا ایجاد کند. کسانی هم که به عنوان کاندیدا از این جبهه ثبت نام کرده اند باید پس از اعلام صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان باتوجه به سازوکار تعیین شده در جمنا به نفع کسی که در نظر سنجی ها و میزان اقبال عمومی پیشتاز است، کناره گیری نماید. در حال حاضر نمی توان گفت چه کسی در میان این چهار نفر از همه شانس بیشتری دارد و به عنوان نامزد نهایی انتخاب می‌شود. باید منتظر مناظرات و نظرات مردم در این باره بمانیم”.

مقیمی در مورد اقدامات آقایان احمدی نژاد و بقایی و اعلام نامزدی این دونفر در انتخابات اظهار داشت:

آقای احمدی نژاد باید پاسخ دهد که چرا و چگونه درحالی که قبلا ادعای ولایت مداری داشت، اکنون به توصیه رهبری بی اعتنایی کرده است. نصایای ولی فقیه برای دوست داران انقلاب باید مانند یک حکم باشد. فارغ از اینها، ایشان در سخنرانی ها و برنامه هایشان اعلام کردند از توصیه رهبری پیروی می‌کنند و به انتخابات ورود نمی‌کنند. اینکه به یکباره نظرشان تغییر کند و برای ثبت نام اقدام کند، یقیناً منجر به سلب اعتماد مردم از ایشان می‌شود. لذا اگر فردا روزی ایشان دوباره مسند ریاست جمهوری به دست گرفتند چه تضمینی وجود دارد از خرد جمعی مسئولان و رهبری در مواجهه با مسائل مهم پیروی کند”.

مقیمی درباره میزان مشارکت مردمی در پایان اضافه کرد:

“به دلیل تلفیق انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، انتخابات پرشوری پیش بینی می‌شود. به عقیده من مشارکت ملی بالای ۶۰ درصد خواهد بود”.