شورای نگهبان باید به عنوان یک نهاد نظارتی در بحث تایید صلاحیت های شورای شهر ورود کند.

به گزارش مرور نیوز، موسوی، مربی دانشگاه آزاد یزد به تحلیل شرایط انتخابات پرداخت.

وی درباره عملکرد شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در راستای تایید صلاحیت های ریاست جمهوری و شورای شهر گفت:“شورای نگهبان که نشان داده است با هیچ کس خورده حسابی ندارد و مثل همیشه طبق قانون وضعیت افراد را بررسی کرد. برای شورای نگهبان فرقی نمی کند چه کسی با چه سابقه ای آمده، بلکه ملاک آنها قانون و حال افراد است و طبق آن صلاحیت افراد را بررسی می کنند. در مورد مجلس و شورای شهر نیز باید بگویم چون بررسی صلاحیت های این بخش تحت نظارت شورای نگهبان نیست و کاملا مستقل صورت می گیرد بعضی اوقات دستخوش سلیقه ها می شود، یعنی افراد با نامزد های شورای شهر به صورت جناحی و سیاسی برخورد کرده اند. برای مثال چند نفر از رد صلاحیت شدگان شورای شهر تهران افراد بسیار قوی و کارآمدی هستند اما به نظر می رسد با آنها برخورد جناحی و سلیقه ای صورت گرفته است”.

وی در ادامه افزود:“اگر شورای نگهبان می توانست بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر را هم خودش بر عهده می گرفت بهتر بود اما اگر این چنین بود حجم کار بسیار بالا می رفت و از توان شورای نگهبان خارج بود. به عقیده من بهتر است شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی در این موضوع ورود کند”.

موسوی درخصوص شانس پیروزی روحانی در انتخابات ۹۶ اظهار داشت:“حقیقتا در ایران باتوجه به پیچیدگی جریان های سیاسی نمی توان نتایج انتخابات را پیش بینی کرد اما با بازخورد هایی که از جامعه می گیریم متوجه می شویم طیف وسیعی از افرادی که در سال ۹۲ به آقای روحانی رای دادند امسال قصد این کار را ندارند. علت این امر نیز این است که بسیاری از وعده هایی که ایشان دادند عملی نشد. برای مثال در بحث سیاست خارجی هیچ گشایشی که حاصل نشد هیچ، در بسیاری از موارد به کرامت انسانی و عزت ملی ما نیز توهین شد. برجام، ارزش ویزای کشور و مشکلات ما با عربستان و ترکیه نمونه های ضعف در عرصه ی سیاست خارجی هستند. با تمام این تفاسیر، نتیجه نهایی قابل پیش بینی نیست و باید منتظر مناظرات، شرایط تبلیغاتی و اتفاقات آینده بود”.

وی درباره اقدامات اصولگرایان و جمنا و شانس پیروزی آقایان قالیباف و رئیسی در انتخابت پیش رو اذعان داشت:“نفس کاری که جمنا انجام داد به عقیده من کار مبارک و قابل تحسینی بود. هر دوی این عزیزان افراد کارآمد و قابلی هستند اما نکته قابل توجه اینجاست که آقای قالیباف چندبار در انتخابات شرکت کرده اند و رای نیاورده اند و نهایت رایی که باید برای ایشان متصور باشیم همان پایگاه رای همیشگی شان مانند سال ۹۲ است. اما اگر جبهه مردمی و اصولگرایان به فکر موفقیت هستند باید روی یک نفر به اجماع برسند. در همین راستا واکنش های مردم و بررسی اقبال آنها نشان می دهد جامعه فعلا تمایل بیشتری نسبت به آقای رئیسی دارد و به نظر می رسد اگر آقای قالیباف زودتر به نفع ایشان کنار بکشند و این اجماع صورت گیرد نتیجه بهتری شاهد خواهیم بود”.

مربی دانشگاه یزد درباره حضور هاشمی طبا و میرسلیم در انتخابات امسال و میزان تاثیر آنها بر نتایج خاطر نشان کرد:” قطعا حضور این دو نفر تاثیر چندانی بر جریان انتخابات ندارد چون نه آقای میرسلیم و نه آقای هاشمی طبا پایگاه اجتماعی میان مردم ندارند و نمی توان رای چندانی برای آنها متصور بود. مگر اینکه هدف آنها هم از حضور مثل آقای جهانگیری پوششی باشد و بخواهند در نهایت به نفع کسی کنار بکشند”.

وی در پایان درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو اضافه کرد:“مردم ایران مردم بی نظیری هستند و همیشه نشان داده اند هرجا که نیاز به حضورشان باشد با قوت در آن عرصه حضور پیدا می کنند. آنها به کشور انقلابی و ولایی شان توجه دارند و به همین خاطر همیشه در صحنه حاضر هستند البته میزان مشارکت به روند انتخابات نیز بستگی دارد”.