این مناظره نمایانگر پیروزی مردم در جهت ایجاد یک فضای رو به جلو برای آینده ایران اسلامی است. دو جبهه تحول خواه دموکرات به نمایندگی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و جبهه محافظه کاران اقتدارگرا به نمایندگی محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی در این مناظره خطوط تفکر خود را در باب وضعیت موجود بیان کردند.

به گزارش مرور نیوز، مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی به تحلیل مناظره اول میان نامزدهای انتخاباتی پرداخت.

مطهرنیا، درخصوص عملکرد کلی ۶ نامزد در مناظره اول گفت:“این مناظره نمایانگر پیروزی مردم در جهت ایجاد یک فضای رو به جلو برای آینده ایران اسلامی است. دو جبهه تحول خواه دموکرات به نمایندگی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و جبهه محافظه کاران اقتدارگرا به نمایندگی محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی در این مناظره خطوط تفکر خود را در باب وضعیت موجود بیان کردند. اما آنچه که مخرج مشترک هر دو دیدگاه بود این بود که وضعیت کنونی کشور نامطلوب است. بیان نامطلوبیت وضع مملکت از سمت جناح اقتدار گرا در حدود ۲ دهه است که به صورت آشکارا بیان می‌شود و بیان این مطلب از سمت گروه تحول خواه که جهت گیری دموکراتیک در بیان دیدگاه های خود را نسبت به گروه محافظه کار برگزیده است امر جدیدی نبود. اما امر تازه آن است کسانی که بیان وضعیت نامطلوب موجود را ناشی از نفوذ بیگانگان و سیاه نمایی وضع موجود در نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند و اگر جملاتی که قالیباف در مناظره گذشته مطرح کرد یا نقدهایی که جناب آقای رئیسی بیان کردند از زبان یک استاد دانشگاه یا یک شخص خارج از جبهه آنها بیان می‌شد متهم به سیاه نمایی و نفوذ می شدند، در این مناظره جلوی دیدگان میلیون ها نفر قرار گرفت”.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:” اگرچه آنها تلاش کردند این نامطلوبیت را به دوره ۴ ساله آقای روحانی ربط بدهند ولی به هر ترتیب مخاطب آگاه به دنبال ریشه یابی این وضعیت می‌رود و آرام آرام با بررسی به این نکته می‌رسد که تورم ۴۸ درصد امروز به ۸ درصد رسیده است و شاهد یک رشد اقتصادی فزاینده هستیم که از منفی ۸ درصد به بالاتر از ۷ درصد رسیده ایم. اگرچه فروش نفت به بالا رفتن رشد اقتصادی کمک قابل توجهی کرده است اما فروش همین نفت محصول برداشتن تحریم های ناشی از توافق نامه هسته ای است. لذا باید بگویم پیروز این میدان مردمی هستند که در این شرایط نامطلوب از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی به سر می‌برند و شاهد بداخلاقی های سیاسی و آماج تهمت ها و افتراهای موجود در صحنه سیاست برای کسب رای هستند”.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که باتوجه به درخشش جهانگیری و معطوف شدن نظر اصلاح طلبان به سمت وی، چقدر احتمال دارد او در صحنه انتخابات بماند اظهار داشت:“آقای جهانگیری از بدو ورود به وزارت کشور برای ثبت نام و قبل از آن در نشست هایی که در جمع اصلاح طلبان حضور یافته بود به عنوان یک کاندید پوششی برای مراتب مختلف انتخابات تا روز رای گیری ثبت نام کرده اند. یعنی این جبهه صادقانه به مردم گفته است که جهانگیری به عنوان نامزد پوششی وارد رقابت شده و قصد رقابت با روحانی ندارد. هدف این حرکت هم به خاطر بداخلاقی های سیاسی در مناظرات بوده است. چون رئیس جمهور وقت دارای یک جایگاه حقوقی است. اگر هر نقدی به کشور و شرایط بکند می‌تواند در آینده بهای سنگینی برایش داشته باشد و بعد از انتخابات قابل پیگیری است. لذا رئیس جمهور باید از وضع موجود دفاع کند و موضع گیری هایش در عرصه سیاست داخلی و خارجی حساب شده باشد. این درحالی است که در مناظرات پیش بینی می‌شود باتوجه به بداخلاقی های گذشته که در مناظره نخست هم شاهد آن بودیم، رئیس جمهور باید با صبوری آنها را بشنود و فرد دیگری پاسخ آنهارا بدهد. درست است که معاون رئیس جمهور هم از لحاظ حقوقی جایگاه ویژه ای دارد اما این جایگاه در عرصه بین المللی زیاد ویژه نیست. لذا این که فکر کنیم ظهور پدیده ای به نام جهانگیری در مناظره دیروز اصلاح طلبان را از حمایت از روحانی منصرف کرده و شکافی بین روحانی و جهانگیری پیش آمده به نظر می‌رسد یک سیاست آرزو مندانه و یک عملیات روانی برای ایجاد اختلاف میان اصلاح طلبان است. حتی اگر این تحلیل درست باشد و روحانی به نفع جهانگیری کنار بکشد چیزی عوض نخواهد شد و آرای این جریان و تفکر بین مردم به سبد جهانگیری ریخته خواهد شد”.

وی درباره وضعیت نهایی اصولگرایان و جمنا گفت:“در جبهه اصولگرا چندان به هم پیوستگی و همبستگی مشاهده نمی‌شود. اقداماتی که دیروز آقای قالیباف انجام داد بیش از آنکه در پی ایجاد فضای پیروزی بر رقیب باشد تلاش برای تثبیت جایگاه خود در میان جبهه محافظه کار اقتدارگرا بود. او به خوبی می‌داند باتوجه به جایگاه آقای رئیسی در سیاست های دولت سایه در چندین دهه گذشته شانس کمی برای جلب اقبال حامیان این طیف دارد. باتوجه به سابقه چند شکست وی در انتخابات و از طرفی جایگاه قدرتمند آقای رئیسی بین اصولگرایان، او باید به گونه ای برخورد کند که جناح مطلوب خود وی را به عنوان شخصیتی بشناسد که می‌تواند در برابر جبهه رقیب بیشتر بدرخشد”.