یکی از اهداف سعودی ها این بوده که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران کمکی به حسن روحانی کرده باشند. بالاخره آنها هم دوست دارند از میان آقایان رئیسی، روحانی، جهانگیری و قالیباف فردی مثل روحانی بالا بیاید.

به گزارش مرور نیوز، احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به تحلیل اقدام اخیر عربستان در جهت پرداخت هبه به جای دیه به بازماندگان حادثه ی منا پرداخت.

بخشایش درباره این اقدام عربستان گفت: “این اقدام یعنی عربستان نمی‌خواهد مسئولیت فاجعه منا را قبول کند. آنها نمی‌خواهند قبول کنند که قادر نیستند حرمین شریفین را به تنهایی اداره کنند.سعودی ها درصورتی که به پرداخت دیه رضایت دهند قبول کرده اند قاتل هستند و وقتی به قتل زائران منا اعتراف کند ناتوانی اش در جریان اجرای این مراسم نمایان می‌شود. بنابراین آنها برای اینکه بتوانند عدم کفایت خود را مخفی کنند باید یک هیئتی از جهان اسلام در مراسم سعودی ها شرکت کنند”.

وی در ادامه افزود: “عربستان نمی‌خواهد بپذیرد در این اتفاق مقصر بوده اند. سعودی ها می‌گویند ازدحام جمعیت سبب به وجود آمدن این اتفاق شده، حالا چون ایرانی ها پافشاری می‌کنند که باید حقوقشان را در این رابطه دریافت کنند ما یک هبه ای را به آنها می‌بخشیم. مثلا به هرکدام از خسارت دیدگان ۱۰ هزار ریال پرداخت می‌کنیم. این یعنی زیر بار مسئولیتشان نمی‌روند و قبول نمی‌کنند در اداره حرمین شریفین ناتوان هستند”.

بخشایش در همین راستا خاطرنشان کرد: “شاید یکی دیگر از اهداف سعودی ها این بوده که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران کمکی به حسن روحانی کرده باشند. بالاخره آنها هم دوست دارند از میان آقایان رئیسی، روحانی، جهانگیری و قالیباف فردی مثل روحانی بالا بیاید و شاید بخواهد با این اقدام سیگنالی به جامعه ایران بفرستد مبنی بر اینکه ما با حج و تشریف فرمایی شما موافقیم و چون این دولت سرکار است ما هبه ای به عنوان عذرخواهی بابت منا به شما می‌دهیم”.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درخصوص این که آیا پرداخت هبه از سوی عربستان یک نوع توهین به شعور ملت ایران است یا خیر اظهار داشت: ” همانطور که گفتم اگر عربستان اگر بپذیرد که دیه را پرداخت کند یعنی قبول کرده در حادثه منا مقصر بوده است و ایران می‌تواند در دادگاه های بین المللی این موضوع را پیگیری کند. اما وقتی راضی به پرداخت دیه نمی‌شود و می‌گوید هبه می‌دهم دست ایران را برای اقدام متقابل می‌بندد. فرق دیگری که بین پرداخت دیه و هبه وجود دارد این است که دیه مقدارش معین است اما هبه مقدار معینی از لحاظ قانون ندارد”.

وی درباره اینکه آیا باید باتوجه به این اقدامات در مراسم حج امسال شرکت کنیم یا خیر؟ اذعان داشت: “دو تحلیل در این راستا وجود دارد. عده ای اعتقاد دارند حج چون واجب عینی است و یک وظیفه دینی است به هر قیمتی به این مراسم الهی برویم و علاوه بر این دیدگاه چون مردم پول حج را ۱۰ سال جلوتر پرداخت کردند و این امر سود خوبی را برای بانک ها و سازمان حج و زیارت به همراه دارد. دیدگاه دیگری که در این بین وجود دارد می‌گوید لازم نیست به هر قیمتی به حج برویم. شرکت ما در حج به شرطی است که امنیت و عزت ما در این جریان حفظ شود. نظر خود بنده نیز به دیدگاه دوم نزدیک تر است. مادامی که سعودی ها به ما بی حرمتی می‌کنند بهتر است به حج نرویم تا زمانی که آنها رفتارشان را اصلاح کنند”.