تفاوتی که در قانون جمهوری اسلامی با جمهوری های دیگر وجود دارد وجود ولایت فقیه است. ولی فقیه در نظام ما یک پست حیاتی و تعیین کننده است. برای مثال ببینید در مسئله فاجعه منا مسئولان هر اقدامی که انجام دادند نتوانستند به نتیجه برسند اما با یک اقدام صریح و صحیح ولی امر با موضع گیری مقتدرانه مشکل تحویل اجساد را حل کردند.

به گزارش مرور نیوز مسعود اخوان فرد معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در امور حقوقی و استاد دانشگاه به تحلیل شرایط انتخابات و عملکرد انتخاباتی نامزدها پرداخت.

اخوان فرد درخصوص عملکرد تبلیغاتی و رویکردشان در مناظرات اظهار داشت: «موضوع انتخابات و میزان مشارکت بحث مهمی است که رسانه ها به خوبی در آن وارد شدند اما بعضا مواردی که خارج از اصول حقوقی است مشاهده می‌شود که در هنگام رای دادن در خاطر مردم خواهند ماند. لذا آن چیزی که ما در موازین انتخاباتی خواستار مشاهده آن هستیم، اجرای عدالت است. در نتیجه ما باید قانون مداری را به عینه در رفتار کسانی که خود را ملتزم به اجرا و تبعیت از قانون می‌دانند ببینیم. برای مثال اگر چهارچوب هایی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای راست جمهوری در نظر گرفته شده باید نمود آن را در رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری نیز ببینیم».

وی در همین راستا ادامه داد: «نکته بعدی اینست که ریاست جمهور، مقام دوم کشور بعد از رهبری است و تفاوتی که در قانون جمهوری اسلامی با جمهوری های دیگر وجود دارد همین وجود ولایت فقیه است. ولی فقیه در نظام ما یک پست حیاتی و تعیین کننده است. برای مثال ببینید در مسئله فاجعه منا مسئولان هر اقدامی که انجام دادند نتوانستند به نتیجه برسند اما با یک اقدام صریح و صحیح ولی امر با موضع گیری مقتدرانه مشکل تحویل اجساد را حل کردند. یا در همین قضیه سند ۲۰۳۰ که نکات قابل توجهی وجود داشت که با قوانین ما مطابقت نداشت و مورد توجه مسئولان قرار نگرفته بود اما مقام معظم رهبری با توانستند با بررسی خود آن را به گوش شورای انقلاب فرهنگی برسانند و آنها را از کاستی های این سند باخبر کنند».

اخوان فرد در رابطه با برجام و اقدام متقابلی که رئیس جمهور آینده باید نسبت آن و بدعهدی های آمریکا از خود نشان بدهد، افزود: «در قضیه برجام نیز چنین اقدامی از سوی ایشان صورت گرفت. ما برجام را نه مطلقا رد کردیم و نه کامل تایید. اگر به نامه رهبری برای پذیرش برجام که به ریاست جمهوری ابلاغ شد دقت کنید متوجه می‌شوید پذیرش ما مشروط بوده است. بنابراین پذیرش برجام با تمام کاستی ها و نقدهایی که به آن وارد است به صورت مشروط انجام شده است. از طرفی بدعهدی و واکنش های آمریکا نسبت به برجام از همان اول مشخص بود. از روزی که برجام به حال اجرایی در آمده ما شاهد بیش از ۹۰ مورد نقض صریح برجام از طرف آمریکا بوده ایم».

وی در ادامه تصریح کرد: «به همین دلیل انتظار می‌رود هر رئیس جمهوری که سرکار می‌‎آید با تبعیت از قانون اساسی که قاعده نفی سبیل { یعنی عدم قبول کردن ظلم و حاکمیت کفار} در آن مندرج است و سایر اصولی که در آن مطرح است با طرف مقابل بسیار شفاف و قاطعانه برخورد کند. شرایط در حال حاضر، شرایط پیچیده ای است و هر اقدام ما باید با تدبیر و فکر انجام شود. ما هیچ گاه پیشتاز نقض برجام نبودیم اما این که آنها بخواهند از پایبندی ما به قوانین بین المللی و تعهدمان به نفع خود سود ببرند هیچ گاه رخ نخواهد داد و این رویکرد ما قطعا در صورت ادامه روند کنونی تغییر خواهد کرد».

اخوان فرد در پایان درباره نامزد اصلح و اینکه کشور در شرایط کنونی به کدامیک از این ۶ نفر احتیاج دارد، اضافه کرد: « طبیعتا هر کسی اختیار رای خود را دارد و می‌تواند آزادانه در انتخابات شرکت کند و ما به عنوان یکی از افرادی که در این قضایا سررشته داریم توصیه می‌کنیم، به کسی رای دهید که بیشترین پایبندی به موازین قانونی و تبعیت از اوامر رهبری را داشته باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که هرکسی چهار سال هدایت جامعه را برعهده داشته باشد طرح های خود برای اداره جامعه را ارائه کرده، لذا با این نگاه وقت آن است که به تفکر جدیدی فرصت دهیم چون طبق آن ضرب المثل معروف، آزموده را دوباره آزمودن خطاست».