باتوجه به شواهد انتخابات دو مرحله ای است و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود باتوجه به نتایج نظرسنجی هایی که تا این لحظه بدست آمده آقای روحانی و رئیسی به دور دوم خواهند رفت.

به گزارش مرور نیوز سید پرویز جلیلی، استاد دانشگاه آیت الله بروجردی لرستان به تحلیل شرایط انتخابات و عملکرد دولت یازدهم پرداخت.

جلیلی درخصوص شرایط انتخابات آتی و اینکه باتوجه به مشکلات موجود به کدام نامزد از میان این ۶ نفر باید رای داد، گفت: «به عقیده من، شرایط سیاسی، اقتصادی کشور طوری ایجاب می‌کند که نباید دنبال ماجراجویی باشیم. باید ارتباطمان را با دنیا بیشتر حفظ کنیم و با این مکانیزم به بهبود شرایط موجود بپردازیم. پس از سالها تحریم روزنه ای امیدی باز شده. هر چند امید زیادی هم به این روزنه نیست ولی به هر حال از ماجراجویی و تحریم مجدد بهتر است. از طرفی ۶ کاندید موجود در صحنه در مناظرات طرح و برنامه جدیدی برای ارائه ندارند و می‌خواهند کشور را با همین برنامه های سابق در این ۳۸ سال اداره کنند».

وی درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اظهار داشت:«عملکرد دولت یازدهم در بعضی موارد خوب بوده. برای مثال دولت توانست تورم را مهار کند. درست است که تورم کالاهای اساسی به اندازه بقیه اجناس کاهش نیافت ولی بالاخره از وضعیت قبلی بهتر شد. اما متاسفانه درباره کاهش نرخ بهره بانکی نتوانستند کار مثبتی انجام دهند و نرخ بهره در همان میزان قبلی باقی ماند. در بحث نقدینگی آنطور که باید و شاید نتوانستند کنترل خوبی داشتند یا در بحث قاچاق نتوانستند جلوی وارد شدن اجناس به صورت غیرقانونی را بگیرند».

جلیلی ادامه داد:« یکی دیگر از نقاط ضعف دولت، عدم ایجاد اشتغال بود. دولت نتوانست آن میزانی که در قانون به آن موظف شده بود شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری در این چهار سال افزایش یافت. در جای دیگر بحث بدهی دولت به بانک مرکزی حل نشد و نتوانستند حجم این بدهی را کاهش دهند. اما خب از سویی دیگر توانستند نرخ دلار را با ثبات نسبی در یک میزان مشخص نگه دارند».

وی در رابطه با روند دو مناظره گذشته و میزان کارشناسی بودن این برنامه ها اذعان داشت:«در مقاله ای خواندم باید از ۶ نامزد موجود یک سوال پرسیده شود. باید از آنها پرسید اگر ترامپ برای فرار از رکود عمیق احتمالی که در آینده ای نه چندان دور با آن مواجه می‌شود بخواهد یک جنگ تمام عیار در منطقه راه بیاندازد چه راهبرد سیاسی-اقتصادی برای مقابله با این موضوع دارید. این سوال می‌توانست یکی از مسائلی باشد که جای کار بسیاری داشت. یا برای مثال هیچ‌گاه از آنها پرسیده نشده اگر رای بیاورند با سیستم بانکی کشور چه برخوردی خواهند کرد و سیاست هایشان در این راستا چیست؟ سوال دیگری که می‌شد در دو مناظره قبلی مطرح کرد بحث ازدواج جوانان و برنامه نامزدها برای فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان بود. متاسفانه به هیچ کدام از این موضوعات اشاره نشده و اگر هم موضوعی مطرح شده، آقایان طرح و برنامه جدیدی برای پرداختن به آن مطرح نکردند».

جلیلی در پایان درباره تک دوره ای بودن یا دو دوره ای بودن انتخابات اضافه کرد:« به عقیده ی من، باتوجه به شواهد انتخابات دو مرحله ای است و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود باتوجه به نتایج نظرسنجی هایی که تا این لحظه بدست آمده آقای روحانی و رئیسی به دور دوم خواهند رفت».