همانگونه که مردم ما اول انقلاب با رهبر بت شکن خود امام خمینی بیعت کردند و با تمام توان در جنگ از خاک و وطن خود دفاع کردند این بار هم مثل همیشه در صحنه حضور خواهند یافت و مشکلات و معضلات موجود آنها را از تصمیمشان باز نمی‌دارد. حضور حداکثری برای قدرت دولت مستقر و ملت مهم است لذا همه مردم کشورم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم و توصیه ای هم برای برادران خود در نیروهای مسلح و سپاه دارم.

به گزارش مرور نیوز جلیل شمس، استاد دانشگاه آزاد  تبریز به تحلیل شرایط انتخابات پرداخت.

شمس درباره عملکرد نامزدها در تبلیغات و مناظرات تلویزیونی اظهار داشت:«عملکرد نامزدها تا به اینجا بد نبوده اما چون نظارتی بر کیفیت تبلیغات صورت نمی‌گیرد، امکان دارد با ادامه این روند مثل سال ۸۸ دوباره گروه های محارب و مخالف نظام وارد میدان شوند. لذا به عقیده من اگر نامزدها در زمان باقیمانده تبلیغات یک مقدار متعادل تر عمل کنند بهتر است».

وی درخصوص شرایط کنونی کشور و اینکه انتخاب چه کسی از میان ۶ نامزد بیشتر به نفع کشور خواهد بود اذعان داشت:« اگر نظر مرا به عنوان یک استاد دانشگاه و یک بسیجی که از سال ۵۹ در تمام صحنه های جنگ و مهم کشور حضور داشتم بخواهید، باید بگویم متاسفانه به دلایل مختلف در این ۱۲ سال گذشته در بسیج و سپاه موازنه قدرت به درستی اجرا نشده و اکثرا از این قدرت درجهت منافع جناحی خاص سوءاستفاده شده است. به نظر من اگر بسیج یک مقداری خویشتن داری کند و وارد فضای انتخاباتی نشود بهتر خواهد بود. از طرفی شرایط جهانی دیگر مثل دوران قدیم نیست که هر کشوری مستقل عمل کند. شکوفایی تولید، اقتصاد، دفاع، آموزش، مدیریت و ترابری و … احتیاج به یک همفکری جهانی دارد. در نتیجه اگر کاندیدایی بخواهد در روابط خارجی به صورت رادیکال و منفعلانه عمل کند، هر شخصی که می‌خواهد باشد حضورش برای ما مضر است».

شمس در همین راستا ادامه داد:«به همین دلیل بنده آقای روحانی را علی‌رغم تمام مشکلات و کاستی های دولت یازدهم به عنوان مناسب ترین گزینه باتوجه به شرایط موجود کشور می‌دانم. این انتخاب به خاطر خود آقای روحانی نیست بلکه بیشتر به دلیل ضرورت هایی است که کشور ما باتوجه به نیاز های حال حاضر در جامعه دارد».

وی درباره آینده برجام و واکنشی که منتخب دوازدهم باید نسبت به بدعهدی های آمریکا داشته باشد، گفت: «ببینید درباره برجام باید بگویم این دستاورد برای کل ملت ایران است. علی رغم دیپلماسی قوی دولت یازدهم سپاه و نیروهای مسلح در زمان هایی که آمریکا تهدید می‌کرد، به نشانه اقتدار آزمایش های موشکی انجام می‌دادند و رهبری در جریان مذاکرات راهنمایی های زیادی کردند و مردم نیز حمایت به جایی از این مذاکرات داشتند که برجام به نتیجه رسید. درست است که آمریکا این مدت معمولا در جریان اجرای برجام سنگ اندازی کرده اما باید بدانیم ما با آمریکا توافق نکرده ایم بلکه برجام یک توافق بین المللی با ۶ کشور دنیاست. قدرت آمریکا رو به افول است و انگلستان نیز صلابت قبل خود را با خروج از اتحادیه اروپا از دست داده است. پس این کشور ها و کارشکنی آنها در آینده تاثیر چندانی در اجرای برجام ندارد».

شمس در پایان به مردم توصیه کرد:«همانگونه که مردم ما اول انقلاب با رهبر بت شکن خود امام خمینی بیعت کردند و با تمام توان در جنگ از خاک و وطن خود دفاع کردند این بار هم مثل همیشه در صحنه حضور خواهند یافت و مشکلات و معضلات موجود آنها را از تصمیمشان باز نمی‌دارد. حضور حداکثری برای قدرت دولت مستقر و ملت مهم است لذا همه مردم کشورم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم و توصیه ای هم برای برادران خود در نیروهای مسلح و سپاه دارم. برادران گرامی شما نور چشم ملت ایران هستید. وقتی خودتان را به افراد و جناح خاصی محدود می‌کنید، شخصیت خود را هزینه می‌کنید و تاثیر مثبتی برای خودتان نخواهد داشت».